49- نهم - حس حافظه

مکانیسم آفرینش دسته دوم - حواس پنهان
حس حافظه - نیکلا تسلا مخترع و فیزیکدان صربستانی دارای حافظه تصویری بسیار قوی بود، بطوری که هرگاه کتابی را می خواند آن را کامل حفظ می کرد (مخترع اصلی جریان برق متناوب که برق مصرفی شهروندان جهان می باشد)

اثر آن بایگانی مطالب و بیرون آوردن آنها در موقع لزوم است.

عادت که یکی از مباحث بزرگ روانشناسی است و انسان اغلب اعمال شبانه‌روزی خود را برحسب آن انجام می‌دهد جزء حافظه است یعنی تکرار اعمال در حافظه ایجاد عادت می‌نماید.

ادب جزء آداب و رسوم و آن هم اموری است که در حافظه نگاهداری می‌شود. چنانکه قبلاً گفتیم (در مبحث تفکر) علم بر سه نوع است: اکتسابی، استنباطی، لدنی ـ علم اکتسابی که از راه تحصیل به دست می‌آید به کمک حس حافظه انجام می‌شود زیرا معلومات سابقه‌دار را در حافظه بایگانی می‌کند.

تبلیغ و نصیحت و تلقین جزء حافظه است زیرا تکرار یک موضوع اثری در حافظه شخص می‌گذارد که او را به عمل وادار می‌کند. اسامی و قراردادها و امور نسبی از قبیل نام‌ها و غیره همگی جزء حافظه است. تداعی معانی جزء حافظه است و آن این است که در اثر تذکر مطلبی سوابق و نظایر آن و آنچه بدان مربوط است به خاطر می آید.

هنر عبارت است از مجموع اشکالی که در حافظه هنرمند نقش بسته که عملی را طبق آن اشکال مکمل انجام می‌دهد و البته تمرین دست به او کمک می‌کند. ذهن و هوش و ذکاوت که در اصطلاح گویند حاضر بودن حافظه است.

حافظه خاصیتی دارد که وقتی وظیفه معینی را به او سپردند در سر موقعی که لازم است آن را انجام می‌دهد مثل ساعت شماته که کوک کنند . روی همین اصل است که عادت پیدا می‌شود و انسان به اوقات غذا و خواب و سایر کارهای زندگی در سر ساعت معین عادت می‌کند. بارها اتفاق افتاده که انسان شب تصمیم می‌گیرد که صبح سر ساعت معین برخیزد درست همان موقع برخاسته. علت آن است که موضوع را به حافظه سپرده است.

پس اگر انسان درست توجه داشته باشد با چنین دستگاه کاملی که در بدن هست از انجام وظایف روزانه خود کمتر غفلت می‌کند. بنابراین یکی از منابع بزرگ غفلت ها عدم توجه به حافظه است.