نظری به گفته بزرگان

دینامیسم آفرینش بیان بیست و پنجم - تشابه شگفت انگیز عناصر عالم ها دلیل کاملی بر وحدت است

ورزش و ریاضت برای صحت بدن لازم است اما نه به اندازه افراط و نه چندان که همه بخواهند پهلوان شوند ولی متفکرین هر چه بیشتر باشند بهتر است. باید تن را برای جان پرورش داد و نفس را تابع عقل ساخت که غایت مطلوب انسان این است.
ارسطو
اراده حقیقت و ذات مطلق است و امور جهان همه نمایش‌های او به درجات مختلف است و حقیقت که امر واحد است در مراتب مختلف جلوه می‌کند و نمایش‌های جهان را که متغیر و متکثر است می‌سازد. در واقع هر کدام رب‌النوع است مثل همان نمونه‌هایی که افلاطون صور نامیده و دانشمندان ما مثل ترجمه کرده‌اند. 
شوپنهاور
هر علم و تصوری متضمن نفی و اثبات است چنان که هر قصد و اراده‌ای نیز نفی یا اثبات است پس علم و اراده یک چیز است.     
اسپینوزا
علاوه بر سیر و ادراک بیرونی توسط حواس ظاهر و سیر و ادراک درونی توسط حواس باطنی و عقل، یک سیر و ادراک ثالثی هم ممکن است برای برخی کسان دست دهد که درونی‌تر است و آن سیر و ادراک دینی است. در آن حال شخص خود را با خدا متصل می‌یابد و این امر منشاء عقیده دینی می‌شود. در این حال «من» از دائره محدود خود پا فراگذارده با عالم دیگری آشنا می‌شود و بسی چیزها که در حال عادی درش بر روی او بسته است بر او مکشوف می‌گردد.
ویلیام جمس
اول باید تحصیل کرد بعد درون‌بین شد. درون یعنی همان عقل بریده از آلایش ها است. هر چه فیلسوف بی‌قیدتر باشد بهتر درون‌بین است. عقل متوجه زندگی است باید او را متوجه درون کرد. کاری است بس دشوار و پرمشقت.    
هانری برگسن
اگر کسی باشد که بتواند به علم احاطه کننده دسترسی یابد از حالت فعلی هر فردی پی به گذشته و آینده او می‌برد و به احوال نهانی او آگاه می‌شود و سرگذشت او را تمام می‌خواند بلکه از سرگذشت او به سرگذشت سایر جوهرها هم پی می‌برد.    
لایب نیتس