سخنی درباره ورزش و سلامت

دینامیسم آفرینش بیان بیست و پنجم - تشابه شگفت انگیز عناصر عالم ها دلیل کاملی بر وحدت است

دوستان اجازه دهید کمی درباره (حرکت خوب) با شما سخن گویم. این کلمات اخیر را به دو معنی مادی و معنوی یا اخلاقی گرفته‌ام. یک عبارت لاتینی می‌گوید Mens sena incorpore sano ترجمه آن این است: عقل سالم در بدن سالم است. شما بدن خود را سالم و قوی کنید تا پدر و مادر شما، معلمین شما، مربیان شما بتوانند مغز شما، قلب شما و روح شما را بهتر مجهز نمایند. اگر انسان قوت نداشته باشد سلامت هم ندارد و برعکس. این حقیقتی روشن است که باید در معانی آن تفکر نمود.
اگر در اثر ورزش بتوانید اعصاب و اراده خود را به اختیار گیرید در همه امور زندگی توفیق خواهید یافت.

***

در زمینه سلامت، نیروی ما مثل دانه‌ای که می‌روید رشد می‌کند. همان موضوعی که در مزارع و کشت گیاهان صدق می‌کند در بدن ما هم صدق می‌نماید. دهقانان زمین را شخم می‌زنند، می شکافند تا در آن هوا و باران و نور خورشید وارد نمایند. بعداً علف های هرزه و طفیلی ها را از بین می‌برند. بالاخره زمین را با کود قوی می‌سازند. همین امور که در نباتات صدق می‌کند در نبات انسانی یعنی بدن انسان هم صادق است.
این حقیقت روشن را در نظر بگیرید. بهداشت و عادات صحیح درهای فعالیت را بر شما می‌گشاید. بدون بهداشت ممکن است بیمار شوید. قوانین بهداشت چندان محتاج کتاب نیست و همه می‌دانند. یک حیوان تا گرسنه نباشد نمی‌خورد اما انسان چه بگویم.
ترجمه و تلخیص از مقاله سروان روایه Capitane Royet در دائرهالمعارف جوانان به زبان فرانسه چاپ لاروس جلد اول صفحه 33 به بعد.
Encyclopédic de la Jeunesse