کیفیت عمل پریسپری

دینامیسم آفرینش بیان بیست و سوم - تحیر در اختلافات آفرینش و بد و خوب

موضوع پریسپری به طور مختصر و فشرده این است: همان طور که در بیان یازدهم این کتاب ذکر شده بدن انسان از سه قسمت جسم و روح و قالب مثالی یا پریسپری (Périspérit) ساخته شده است. یکی از وظایف مهم قالب مثالی آن است که کلیه اعمال و حرکاتی را که انسان در حیات خود انجام می‌دهد ضبط می‌کند و عمل او را می‌توان به عمل یک دوربین فیلم‌برداری تشبیه نمود. در فیلم سینما که برداشته می‌شود تمام جزئیات بدون کم و زیاد ثبت می‌گردد.

در پریسپری نیز تمام جزئیات اعمال انسان از ابتدای حیات تا انتهای آن بدون جزئی تخلف و فراموشی ضبط می‌شود و اگر شنیده باشید برخی کسان در موقع نزع که لحظات آخر حیات است قسمت های مهمی از فیلم زندگی خود را می‌بینند. این فیلم پس از مرگ نمایش داده می‌شود و چون این نمایش در مقابل عدۀ کثیری از مخلوقات خدا است فاعل اعمال خوب یا بد (نسبی) نسبت به‌کارهایی که انجام داده مفتخر یا شرمنده می‌شود. اگر کار خوبی کرده خوشحال است و اگر کار بدی کرده نادم و شرمنده است و راه گریز هم ندارد.

مثلا اگر خیانتی به دوست خود کرده و برای او قسم خورده که کار بدی نکرده عیناً همان اعمال و همان قسم خوردن را نمایش می‌دهد. چه شرمندگی بالاتر از آن ممکن است؟ چون تمام زندگی نمایش داده می‌شود و لحظات خوب نسبی هم در آن هست گاهی نفسی از رضایت می‌کشد، این است جزا و پاداش عالم برزخ که به طور تشبیه و مثال بیان گردید. فیلمبرداری و نمایش قالب مثالی از وی جداشدنی نیست و قدرت ندارد که ذره‌ای از حساب اعمال را پوشیده بدارد. این است که قرآن می‌فرماید دست و پا و دل و همه بر اعمال او شهادت می‌دهند. این عمل پریسپری است که در تمام حالات و آنات حیات از ما عکسبرداری می‌کند و کوچکترین حرکات را ضبط می‌نماید و معاد ناظر به همین معنی است. این مطلب در کتاب دیگر توضیح بیشتر داده خواهد شد.