انجام وظیفه یا فشار

گلهای راهنمایی جلد دوم نومیدی خطا است سختی از لوازم نیل به مقصود است
دو گیاه که از زمین می‌رویند یکی کوچکتر و کوتاهتر و دیگری بلندتر است. این یک درخت نخل است که از لحاظ بلندی و راستی قامت در بین درختان شاخص است.
خداوند متعال برای هر گیاه و حیوان و انسانی وظیفه‌ای خاص معین فرموده که باید آن را به نحو احسن انجام دهد تا چرخ عالم گردش منظم داشته باشد. در اینجا یک درخت مانگرو را که در فارسی کرنا نامیده می‌شود می‌بینید که در جزایر مرجانی به این شکل از آب بیرون می‌آید و ریشه و ساقه آن در میان گل ولای و آب تغذیه می‌کند تا ثمری را که برای آن مقرر است بدهد.

یک نکتۀ مهم این است که بشر انجام وظیفه را فشار و سختی می‌نامد در صورتی که فشاری در بین نیست. زیرا هر بشری، هر حیوان و گیاهی، هر مخلوقی و هر ذی‌روحی که حیات دارد باید انجام وظیفه کند و این موضوع فشار نیست. همگان باید بدانند که فشار با انجام وظیفه دوتا است و چون به تنبلی عادت کرده‌ایم انجام وظیفه را فشار می‌گوییم.

دیگر آن که چون مکانیسم مغزی اشخاص هریک به نحوی خاص درست شده و هیچکدام مشابه با هم نیستند هر کسی وظیفه‌ای دارد که با هم فرق می‌کند و به نسبت سبکتر و سنگین‌تر است. این است که آن کس که وظیفۀ بیشتری دارد اسم آن را فشار و جبر و سختی می‌گذارد در حالی که اصولاً باید وظیفۀ این سنگین‌تر از آن دیگری باشد.

مثلاً دو گیاه از زمین می‌روید که یکی کوتاهتر و کوچکتر و دیگری بزرگتر و بلندتر و نیرومندتر است. آن که کوتاهتر است خوراک کمتر می‌خواهد و فشار کمتر به او وارد می‌شود و آن که بلندتر و قوی‌تر است باید زحمت بیشتری بکشد و با فشار زیاد غذا و آب از زمین جذب کند و حیات تمام برگ‌ها و اجزاء خود را تأمین نماید.

چون زحمت به او بیشتر وارد می‌شود از این سختی می‌نالد که چرا آن گیاهان کوچکتر کمتر از او زحمت دارند و حال آن که غافل است که خداوند متعال چه خواصی در کالبد و مکانیسم بدنی او گذارده که مستلزم انجام وظیفۀ سنگین‌تر است.

این موضوع در تمام شئون عالم خلقت وجود دارد.