اثر فراگیرندۀ خیانت

گلهای راهنمایی جلد دوم کوشش در دوستی و پرهیز از خدعه و جدایی

 

اثر خیانت مثل آتشی است که به جایی افتد که از یک نقطه شروع شده وسعت می‌گیرد و دامنه خرابی را توسعه می‌دهد. عکس بالا یک بالون هیندنبورک (دیریژابل) است که در اثر برخورد به یک آنتن بلند نقطه‌ای از آن آتش گرفته و آتش به تمام بالون سرایت کرده است.

بعضی اشخاص خیانت را یک موضوع کوچک و محدود می‌بینند و اثر زیادی برای آن قائل نیستند. در حالی که خیانت اثر بسیار مهم و قدرت تخریبی بزرگ دارد و مثل آتشی است که در ساختمانی بیفتد. هرچند که آتش سوزنده درابتدا بسیار کوچک بوده اما همان آتش کوچک بزرگ و بزرگتر شده و تمام ساختمان را سوخته است. خیانت پشت کار را خم می‌کند و به ارکان آن لطمه می‌زند و آن را ضایع و خراب می‌سازد.

در هر کار و هر عملی بایستی صادقانه بود. هرگاه در یک سازمان فردی از افراد خیانت کرد یا عمل او صادقانه نبود لطمه به تمام جزئیات و کلیات خواهد زد. عمل او مثل آتشی است که به یک نقطه از بدن گذارند. درست است که فقط یک قسمت کوچک از بدن را سوزانیده اما تمام بدن یک جا و یکباره متألم و متأثر می‌شود.

به همین ترتیب خیانت یک فرد تمام ارکان آن کار را می‌لرزاند و باید سعی کرد اصلاً خیانتی پیش نیاید. حال اگر از مؤسسین آن کار عمل خیانت‌آمیزی صادر شود مانند جرقه‌ای است که بر قلب فرود آید و قلب را بسوزاند.