رمز زنده بودن

گلهای راهنمایی جلد دوم فریاد عشق
پیامبران و پیشوایان عشاق صف مقدم در راه فداکاری و خدمت به معبود لایزال و عالم بشریت به شمار می‌روند و زندگی آنها درس عبرتی برای همه مشتاقان راه حق است. در بالا مجسمه‌ای از حضرت دانیال نبی از پیامبران بنی‌اسرائیل است که مرقد ایشان در ایران در شهر شوش قرار دارد و زیارتگاه است.

این است رمز زنده بودن. یک مبلغ و یک مصلح یا پیشوا در زندگی خود خطابه‌ای می‌گوید. همین خطابه را در کشورهای مختلف در حیات او می‌گویند و نقل می‌کنند. نوشته‌ها و کتاب‌هایش را درهمه جا می‌خوانند و به یکدیگر توصیه می‌نمایند. بعد از مرگ او هم همین کار ادامه دارد و در هر جا همان افکار را می‌خوانند. پس زندگی و مرگ او چه فرقی کرد؟ اصلاً مرگی در کار نیست. آن نادان بیچاره‌ای که تصور می‌‌کند با کشتن یک دانشمند یا مصلح او را خاموش کرده اشتباه می‌کند و سخت در اشتباه است زیرا این عمل آهن سرد کوبیدن است. او با اقدام جنون‌آمیز و نابخردانۀ خویش گوشت و پوست او را از این صورت که هست از بین می‌برد اما کجا دسترسی به آثار و عقاید او که در جهان پخش شده است دارد.

گفتار و سخن و نوشته از بین رفتنی نیست و تا عالم باقی است باقی خواهد ماند. مگر اینکه بر حسب مشیت الهی کرۀ زمین تحول پیدا کند و این مرحله از زندگی تغییر نماید و آثاری از زمین باقی نماند. کلمات نیکوی حق و خداپرستی که در دنیا گفته یا نوشته شود در عالم پخش می گردد و نور می دهد و همیشه خواهد بود.