همیشه بوده است

گلهای راهنمایی جلد دوم اتصال گذشته با حال
با دوربین‌های بزرگ اخیر تا حدودی پی به تشکیلات عالم برده‌اند. اما این دانش محدود به معلومات ناقص بشر است و روز به روز توسعه خواهد یافت. (در اینجا مجموعه‌ای از ستارگان موسوم به توکان را که گله‌ای از ستارگان است و در حدود 2000 ستاره در آن شمرده‌اند ملاحظه می‌کنید. ستارگان نیز به نسبت عظمت خود مانند انسان و حیوانات گروه و گله تشکیل می‌دهند)

حالا که روشن شد تجلیات نور یزدانی که همان عالم است همیشه بوده و هست و خواهد بود و این تجلی در پیشگاه دید بشر در حال افزایش است می‌گوییم که به وسیلۀ عروهالوثقی1 الهی جهانی که همان اتصال و اتحاد طبیعی عالمی باشد به وحدت متصل گردید. به این معنی که این وحدت که ما می‌گوییم یک امر محدود و کوچک و منحصر به اتحاد افرادی معین و معدود از گروه‌های بشری نمی‌باشد. بلکه اتحاد و وحدت تمام موجودات و اشیا و کرات عالم به وسیلۀ همان نور واحدی است که بنیان زمین و آسمان را تشکیل می‌دهد. این وحدت با آن چنان طناب محکمی با عالم حقیقت به هم پیوسته است. این که قرآن می‌فرماید: وَاعتَصِموُا بِحَبْل الله جَمیعاً وَ لا تَفرِقوُا: همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید و پراکنده نشوید نصیحتی است به افراد بشر که از این وحدت عالمی استفاده کنند.

پانویس ها

  1. منظور از عروهالوثقی که اصل آن اروهالوثقی بوده است طناب محکم به هم پیچیده است که باعث ارتباط و انفصال محکم دو چیز به یکدیگر می‌شودو دیگر از معانی آن کتاب عروهالوثقی است که از مهمترین منابع فقه اسلامی و تعلیمات این دین مقدس است.