نتیجه حکایت بالا

گلهای راهنمایی جلد دوم چند داستان جالب پراکنده

این است راه و روش مردمان که به خیام، آن دانشمند بزرگوار آنچنان توهین نمودند. آری این است وضع افراد زمانه، بسنجید و قضاوت کنید. در هر دوره و زمانی مردمان با پیامبران و نوابغ و دانشمندان و بزرگان چنین رفتار کرده‌اند. این درس عبرتی است که باید همیشه در نظر داشت.

برادر وحدتی بسیار عزیز استوار یکم منوچهر پناهی طی نامه مورخ 22/02/50 از مشهد نوشته است:

در موقع چاپ بولتن یا سایر آثار وحدت در قسمتی که نوشته شده :"به این تذکرات توجه فرمائید." با خط درشت در اولین تذکر نوشته شود :آثار و کتب وحدت به هیچ حزب و دسته ای وابستگی ندارد. ما هم توصیه میکنیم که به هیچوجه در امور سیاسی دخالت نفرمائید."

اینک عرض میکنم: برادر ارجمند وحدتی منوچهرپناهی مغز و فکر خود را بوسیله یقین به خدای بزرگ بینا ساز، خیال را از هجوم شبهات نگهدار، با تصورات باطل پیکار کن، با تمرینات و تلقینات ضمیر باطن را به نیکوئی بیارا و فروزان نما، وحدت وحدتیان را پاک و منزه بدان. چه با تطهیر روحی و اخلاقی طاعت تقوی کنند و از کردار نیک توشه برگیرند، پاکدامنی و پرهیزکاری را شعار و شیوه خود دانند. ای عزیز بدان و آگاه باش تشکیلات وحدت اعم از کتب، نوشتجات، سخن گفتن، دانش و اعمالش تماماً پاک و خالص برای توحید و یکتاپرستی است و از هرگونه شائبه و سیاست دور و مبرا است (وحدت نوین جهانی به منظور وحدت ادیان کوشش میکند که آنهم ابتکاری است).

به راستی سخن میگویم و گواهی می دهم هر فرد از وحدتیان در سیاست مخرب دخالت و بر خلاف مصالح مملکت و دولت وقت رفتار کند مسؤلیت مستقیما متوجه خود او خواهد بود و به هیچوجه مربوط به وحدت نوین جهانی نیست و نخواهد بود.پس ای برادر گرامی قدر و قیمت کلمات حکیمانه وحدت را درک کن و بشناس و با خلوص نیت بکار برخیز و با فکر ی بی آلایش و پاک تعالیم و دستورات درخشان خیر محض عالم انسانیت را برای زندگانی بهتر انجام و ذخیره نما.

بدیهی است وحدتیان از سیاست مخرب و آشوب باید اجتناب ورزند تا رستگار و درستکار و درست کردار شوند.

در خاتمه سپاس ذات مقدس یزدان بی همتا را گویم که ما را توفیق و سعادت عنایت فرمود و به راه راست و درست هدایت کرد تا سطح معلومات و اندیشه ها را به سوی توحید و یکتاپرستی جهش داده و عوام الناس را از خرافه و جهل و نادانی به راه حق و حقیقت که می درخشد و نورافشانی می کند رهنمون دارد.

اینک جلد دوم کتاب گلهای راهنمائی با این شیوه و اسلوب از چاپ خارج گردید و در دسترس جویندگان حقیقت و پیروان مکتب وحدت قرار میدهد.امید به درگاه یزدان الطف آن است به چاپ کتاب سوم گلها و کتاب مکتب روحی موفقیت حاصل شود. همه را به خدای متعال می سپارم که از لغزش مصون باشند.