رابطه شگفت‌انگیز سلول‌ها

زنجیر سرنوشت کیفیت زنجیر
 به محض اینکه خبری به سلول عصبی اوّلی برسد فوراً و بدون درنگ آن را به سلول دوم و دومی به سومی و سومی به چهارمی و به همین ترتیب چندین میلیون سلول دست به دست آن را منتقل می‌نمایند تا خبر به مغز برسد.

با وجود استقلالی که دارند، قانون منظم آفرینش این میلیون‌ها سلول را که پهلوی هم قرار گرفته‌اند موظف نموده که رابطه دقیق و سریع با یکدیگر داشته باشند و جزئی تخلف در انجام این وظیفه نکنند. به طور مثال فرض کنید چندین هزار خانه پهلوی هم باشد و سکنۀ آن موظف باشند که وقتی خبری به خانۀ اوّلی رسید فوراً و بدون ذره‌ای مکث این خبر را به خانۀ دوم برساند و خانۀ دوم عیناً آن را به خانۀ سوم، به خانۀ چهارم و همین‌طور تا آخرین خانه این خبر را منتقل نمایند.

قطعاً می‌دانید که در وضع مورد مثال چنین کاری عملی و قابل اجرا نمی‌باشد زیرا فرضاً چند هزار نفر از سکنۀ این خانه‌ها وظیفه خود را انجام دادند ممکن است در میان آنها افرادی باشد که به علت گرفتاری، تنبلی، تعلل یا انگیزه‌های دیگر از رساندن این پیام خودداری کنند چنانکه این گونه تخلفات در بین افراد بشر زیاد دیده می‌شود. در چنین صورتی فوراً رشتۀ خبررسانی منقطع شده و اصولاً خبر به مقصد نخواهد رسید.