مثال

دینامیسم آفرینش بیان سی ام - آیا موضوع عود ارواح حقیقت دارد؟

باز هم برای روشن‌شدن فکرتان ذهن شما را به نور خورشید معطوف می‌کنم. این نوری که در خورشید می‌درخشد و امروز من و شما را روشن می‌کند آیا کسی می‌تواند مانع نوردادن آن گردد؟ هرگاه جلو قسمتی را بگیرند باز نور جای دیگر را روشن می‌نماید. فردا همان نور خورشید اشخاص دیگر و اجسام دیگر را روشن می‌کند. آیا توان گفت که این نور دیگری است که فردا جهان‌را روشن می‌نماید؟ خیر همان نور خورشید است که هر روزی بر عده‌‌‌ای می‌تابد.

اما این‌را هم نمی‌توان ادعا کرد که همان نوری که امروز دست شما را روشن کرد عین همان نوری است که دیروز بود زیرا همه آن نور به هم ممزوج و مخلوط و در جریان است و عین آن نتواند بودن ولی این‌را می‌توان گفت که نور خورشید است و خارج از آن نیست.
اگر کاغذی را جلو نور بگیرید بعد آن کاغذ را زیر فرش پنهان سازید و کاغذ دیگری جلو آورید اولی در نوبت خود از نور استفاده برده بود و اینک کاغذ دومی از نور استفاده می‌کند. آیا از همان نور استفاده می‌برد؟ عین آن نیست ولی خارج از نور خورشید هم نیست. آیا این نور از دیروز تا امروز تکمیل شده؟ خیر همان است که بود و مرتباً در جریان بوده. روح هم تقریباً به همین منوال است.