شرک و بت پرستی

دینامیسم آفرینش بیان هیجدهم - علت قائل شدن به خدایان متعدد

بت‌پرستی و شرک از این مطلبی که به‌تفصیل بیان گردید شروع شد. رب‌النوع‌هایی که در بین ملل مختلف مانند مصریان، بابلی ها، فنیقی ها، آشوری ها، آزتک ها، یونانیان، سامیان و اعراب جاهلیت پیدا شد از قبیل ازیریس، هوروس، بعل، لات، عزی، و خدایان میتولوژی1 همه روی این اصل بود.
همین فکر تفکیک قوا و انتساب قوا به ارباب انواع بود که بعداً وسعت و عمومیت یافت و بت‌پرستی از آن سرچشمه گرفت. از چوب و سنگ و فلز قیمتی بت‌هایی به شکل بشر یا حیوانات (چون چیز دیگر فرض نمی‌توانستند بکنند) می‌تراشیدند و انجام یکی از اعمال عالم مثل باد، باران، خورشید و غیره را به او نسبت داده و او را در معبد گذارده پرستش می‌کردند.

ملاحظه کنید حس خداشناسی که طبعاً در هر بشری هست چگونه دچار اشتباه می‌شود و به‌کجا می‌رسد. از این هم بدتر زیرا وقتی بشر به بت‌پرستی خو گرفت کم‌کم قدرت را بیشتر تفکیک می‌کند، کوچکتر می‌سازد و خداهای بیشتری فرض می‌نماید، به هر کدام کار کوچکتری نسبت می‌دهد و بالاخره به توتم Totem پرستی می‌رسد که قرمزپوستان و برخی از طوایف وحشی و جاهلیت برای هر قبیله بت یا رب‌النوع جداگانه‌ای فرض کرده همان را می‌پرستیدند که هنوز هم آثار آن در دنیا باقی است.

این بود موضوع شرک و بت‌پرستی که در نهایت اختصار طی چند جمله بیان گردید.
باید دانست که پیدایش افکار و نظریه‌هایی مبنی بر تکثیر اصول که برخی فلاسفه گفته‌اند مانند عقول ده‌گانه و این قبیل شبهات روی چنین اشتباهی بوده و بر همین پایه که گفته شد بنا گردیده است.

پانویس ها

  1. تاریخ افسانه آمیز خدایان و هم خدایان و قهرمانان افسانه ای قدیم و علم مربوط به آن . کلمه میتولوژی به دو مطلب کاملا مشخص ولی خیلی نزدیک به هم اطلاق می‌شود: 1-مجموع رب النوع‌ها و افسانه‌های مربوط به آنها 2- علم مربوط به این کار یعنی تحقیقات مربوط به یافتن اصل رب النوع‌ها و معنی آنها و وضعشان در طی پیشرفت قرون - در قرن نوزدهم میلادی ماکس مولر در انگلستان و کوهن nhoK در آلمان و میشل بره آل laerB در فرانسه کوشیدند که نشان دهند که این رب النوع‌ها در بشریت سابقه زیاد دارد ، ماکس مولر عقیده داشت که وجود رب النوع‌ها را نباید در فکر بشر جستجو کرد بلکه باید آن‌ را در طرز بیان فکر ‌به وسیله کلمات یافت . به عقیده کلرمون گانو یونانی ها مجسمه‌هایی را که از ملل دیگر مثل فنیقی‌ها و مصری‌ها و غیره دریافت کرده بودند سعی کردند ‌به وسیله افسانه‌ها و اساطیر توضیح دهند . به عقیده ویکتور برار رب النوع‌ها از طرز بیان ادعیه و آداب و شعارهای دینی به وجود آمده . آندر یولانگ اصل آنها را در تخیل بشر جستجو کرد. چون تخیل بشر در ابتدا خشن و محدود بود رب النوع‌های مادی و خشن ساخت. نباید این توجیهات را این طور که مدعی هستند قطعی دانست. با به‌کار بردن هر یک از آن به موقع و در مقام خودش شاید بتوان در یک مسئله‌ای که خیلی تاریک است به حقیقت نزدیک شد. (ترجمه و تلخیص از معنی لغت میتولوژی از دائره المعارف فرانسوی لاروس انونیورسل) آیا این عقاید قابل پذیرش است؟ مولف