مقصود از خلقت چیست

دینامیسم آفرینش بیان نهم - تکامل یعنی چه

علت این که ابتدا مقصد و غایت را در آفرینش نفی و پس از آن اثبات کردم برای آن بود که به‌خوبی متوجه حقیقت شوید و بدانید که چرا یزدان این همه موجودات جهان را آفریده و برای چه مقصودی این غوغای عظیم عالم را به وجود آورده و هم چنان ادامه می‌دهد.

می خواهم توجه خواهران و برادران روشنفکر و دانشمندم را به‌منظور خلقت معطوف سازم. همان طور که از کیفیت و چگونگی آن نیز در این کتاب آگاه خواهند گردید.
چون ضمن خواندن (دینامیسم آفرینش) ممکن بود این پرسش از اندیشه‌ شما بگذرد که هدف از آفرینش جهان لایتناهی چیست ناچار قبل از ورود در اصل مطلب حقیقت را روشن کردم.
این هم فراموش نشود که اگر تکامل نسبی در بین نباشد شما از درک مطالب جدید عاجز خواهید بود. همین چیزها که من می‌گویم و مجهولات را روشن می‌کنم خود تکامل است.

پس آن شبهاتی را که به‌منظور فهم مطلب وارد اندیشه‌ شما کردم از سر خارج سازید و بدانید که یزدان مقتدر دانا و توانای محیط، جهان هستی را بیهوده نیافریده و عبث نتواند بودن.
به همین طریق باید دانست که آفرینش فرد فرد موجودات بیهوده نیست و هر کدام از آنها در این ماشین بزرگ عالم حکم پیچ و مهره دارند که وجودشان لازم و ضروری است و ماشین‌ساز دانا و توانای مقتدر خود می‌داند چه بسازد، کدام را درست کند، کدام را ویران سازد و چه چیزی جانشین آنها نماید و چه مراحلی بر آنها بگذراند.