نظری به ادیان

دینامیسم آفرینش بیان ششم - فایده خداشناسی

سنریهم آیاتنا فی‌الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه‌الحق او لم یکف بربک انه علی کل شیئی شهید ـ ما آیات قدرت و حکمت خود را در آفاق جهان و نفوس بندگان کاملا هویدا و روشن می گردانیم تا در خلقت شگفت‌انگیز آفاق و انفس نظر کنند و خداشناس شوند و ظاهر شود که خدا و آیات و حکمت و قیامت و رسالتش همه بر حق است آیا خدا (همین حقیقت که) بر همه موجودات عالم پیدا و گواهست برهان نیست؟
(قرآن مجید ـ سوره فصلت ـ 53)
یک طبقه می روند و طبقه دیگر می‌آیند و زمین تا به ابد پایدار می‌ماند آفتاب طلوع می‌کند و آفتاب غروب می‌کند و به جایی که از آن طلوع نمود می‌شتابد. باد به طرف جنوب می‌رود و به طرف شمال دور می‌زند، دور زنان دور زنان می‌رود و باد به مدارهای خود بر می‌گردد. جمیع نهرها به دریا جاری می‌شود اما دریا پر نمی‌گردد به مکانی که نهرها از آن جاری شد به همان‌جا باز می‌گردد.
کتاب جامعه باب اول
وقتی بخواهند در افکار خویش پاک باشند نخست دانش خود را به حد اعلا بالا می‌برند. این توسعه دانش در تحقیق، و تجربه نسبت به اشیاء انجام می‌گیرد.
وقتی تحقیق و تجربه شد دانش کامل می‌گردد. دانش آنها که کامل شد و افکار آنها که پاک شد قلبشان اصلاح می‌گردد. قلبشان که اصلاح شد شخص آنها ترقی معنوی خواهد کرد. وقتی شخص آنها ترقی کرد خانواده آنها منظم خواهد شد. وقتی خانواده منظم شد کشور آنها خوب اداره خواهد شد و سراسر قلمرو زندگی آنها آرام و خوشبخت خواهد گردید.
کنفوسیوس: دانش بزرگ1