نظری به فلاسفه و دانشمندان

دینامیسم آفرینش بیان پنجم - علت شک در قبول یزدان

چه لزومی دارد در کار جهان حکمت قائل باشیم. ماشین طبیعت می‌گردد و مدار آن بر علیت است.
فلاسفه مادی
چون تکامل و سعادت مطلق و خیر کامل در این دنیا نصیب انسان نمی‌شود بایستی معتقد باشیم نفس پس از مرگ باقی است تا بتواند در وصول به کمال سیر کند و به‌خیر کل برسد. این عمل از خود انسان که ناقص است ساخته نیست و لاجرم یک وجود کاملی باید بشر را به این راه سوق دهد و آن پروردگار است.
امانوئل کانت
مکلف بودن انسان به تکالیف اخلاقی مستلزم وجود کامل مطلق و پروردگار است. این امر مطلق عقل به نیکویی اراده خدا است که بر دل انسان وارد می‌شود.
امانوئل کانت
علمای اخلاقی که به‌خدا اعتقاد ندارند گویی کاخ بسیار بلندی ساخته‌اند که پایه‌هایش بر آب باشد زیرا فضائل را بسیار بالا می‌برند و آن‌ را برتر از هر چیز می‌شمارند ولی وسیله شناختن آنها را به دست نمی‌دهند. و غالباً آن چه به این اسم می خوانند جز سنگ دلی و نخوت و نومیدی نیست.
رنه دکارت
وجود همه مخلوقات تابع و قائم به‌صورت خدا است و بدون او یک دم قدرت زنده ماندن ندارند.
دکارت
آن چه خداوند مقدر کرده حتمی است و از طرف دیگر چون خداوند وجود کامل است البته کاملاً مهربان است و آن چه به ما می‌رسد به‌خیر و صلاح ما است هر چند ظاهراً با درد و رنج همراه باشد. پس نخستین دستور تسلیم در مقابل خواست او است. چون روان بر تن امتیاز دارد و روحانی است برتر و اشرف است و در آن فنا راه ندارد و خوشی آن بهتر از خوشی تن است. پس آخرت که سیر روان است از دنیا بهتر است.
رنه دکارت