رازهای موفقیت

گلهای راهنمایی جلد دوم نومیدی خطا است رنج و تحمل و استقامت

دیده شده که اشخاص برای پیشبرد کارها به پیکار با مشکلات می‌روند و چندین بار می‌کوشند و نبرد می‌کنند و موفق نمی‌شوند. گذشته از موضوع سرنوشت علت عدم موفقیت آنها رعایت نکردن قواعد زیر است که اگر هم سرنوشت باشد موفقیت را به تأخیر می‌اندازد یا ضعیف می‌سازد.

اول. موضوع تفکر است که چون در این باره تفکر نمی‌کنند راه صحیح پیشرفت در کار را نمی‌یابند.

دوم. تمرین است که انجام نمی‌دهند چه در هر قسمتی از راه و روش پیشرفت باید تمرین انجام شود تا شخص بتواند برای پیشرفت آماده و مجهز باشد.

سومین دلیل عدم موفقیت در یک کار ولو این که سرنوشت آن موفقیت باشد این است که هنوز وقتی که باید توفیق حاصل شود نرسیده و به اصطلاح زودرس است. این است که کار و کوشش رونده فوراً به هدف مطلوب نمی‌رسد.

البته کسی که قواعد بالا را رعایت نماید و از مشکلات نهراسد آنقدر رو به جلو می‌رود تا موقع معین پیروزی او برسد و شاهد موفقیت را در آغوش گیرد.

بایستی شخص چنان تمرین کند که در صورت شکست هم موفقیت را ببیند. یعنی شکست را یک امر موقتی دانسته و احتمال موفقیت بعد از آن را بدهد. در این صورت دلسرد و نومید نخواهد شد و دست از کوشش نخواهد کشید و اگر سرنوشت او موفقیت باشد موفق خواهد گردید.

این بود قواعد موفقیت و علت این که برخی اشخاص در کارها موفق می‌شوند و برخی نمی‌شوند که گذشته از قانون سرنوشت اصولی است که در بالا بیان گردید.

در کتاب بهاگوات گیتا از کتب مقدس هندو می‌گوید: «کسی که برهمن را می‌شناسد و فکرش روشن است از یافتن آنچه مطلوب است خود را به فرح افراطی مبتلا نمی‌کند و از دیدن آنچه نامطلوب است حزن به خود راه نمی‌دهد.»