چرا خودآزاری بد است؟

گلهای راهنمایی جلد دوم شعار خدمتگزاری

از آنجا که بشر برای انجام وظیفه‌ای معین به دنیا آمده و جسم و جانش متعلق به خود او نیست بلکه وابسته به وحدت است لذا بایستی همان طور که مراعات دیگران را می‌کند حال خویش را هم در نظر گیرد و از لطمه زدن به خود اجتناب نماید.

پیکی از مضار مشروب‌های الکلی و تریاک و مخدرهای دیگر همین خودآزاری است. مثلاً الکل سر را به دوران می‌آورد، چند ساعتی احساس تفریح و بی‌خبری می‌کند اما به معده و قلب صدمه می‌زند. حتی ضربان قلب را شدید می‌سازد و فشار خون را بالا می‌برد.

قمار و سایر مسکرات هم هرکدام به نحوی به انسان لطمه می‌زند. حتی سیگار که بسیار معمول است چون به بدن انسان صدمه می‌زند خودآزاری است و آن طور که دانشمندان طب یافته‌اند موجب ایجاد سرطان حنجره و گلو و سایر معایب می‌گردد.

پس از این که از فکر آزار کردن منصرف شدی نباید به این جنبۀ منفی که یک وظیفه است اکتفا نمایی بلکه پس از ارتقاء به مقام انجام وظیفه باید پیش خود تمرین کنی و درصدد باشی که با محبت و عشق و مهر واقعی دل‌ها را نگاهداری.

باید دانست که تمرین و مراقبت و مداومت در ترک آزار و خودداری از آن در حکم همان توبه و استغفاری است که در دیانت گفته شده است.