حقایق پراکنده به هم متصل می‌شود

گلهای راهنمایی جلد دوم رابطۀ نورالانوار و مخلوقات و کیفیت وحدت عالم درسی از خداشناسی
برای توضیح یک مطلب کلی و جامع لازم است که آن را تجزیه کرده یکی یکی شرح دهند و بعد از بیان جزئیات بار دیگر مجموع را به هم متصل کنند. همین عمل در ماشین‌ها و سایر نیازمندی‌های زندگی انجام می‌گیرد. مثلاً اتومبیل در عکس بالا به شرحی که در تصویر می‌بینید از صدها قطعه تشکیل شده که برای نشان دادن آن را تفکیک کرده‌اند. همه آنها یک مجموع واحد اتومبیل را تشکیل می‌دهد.

حقایقی که در طی سالیان دراز دربارۀ خداشناسی و روح و سازمان عالم طبیعت در مطبوعات مختلف پراکنده و جدا جدا در کتاب‌ها و مجلات و مقالات بیان داشته‌ام هرکدام برحسب مقتضی روز و حوصلۀ خوانندگان و اقتضای زمان سخنانی ابراز گردیده است که اینک همۀ آن پراکنده‌ها جمع شده و یک جا تحویل داده می‌شود. لذا اگر در برخی مقالات مانند مقاله سالنامۀ نور دانش 1348 منبع هستی را به صورت گازهای لطیف و الطف معرفی کرده و نشان داده‌ام یا در جاهای دیگر توضیحات و بیان‌هایی از این قبیل ذکر شده همه برای فهم و درک و تجزیه و تحلیل و شکافته شدن مطالب بوده و اینک مجموع آنها به عنوان ارمغان تقدیم می‌شود.

در حقیقت مثل این است که یک ماشین عظیم را قطعه قطعه کرده هرکدام از آلات و ابزار و پیچ و مهره‌ها و اجزاء آن را از هم باز نموده یکی یکی تشریح و معرفی کرده و اینک که وقت فرا رسیده کلیۀ این آلات را به هم پیوسته‌ام تا یک ماشین قوی و بی‌انتها و لایتناهی تحویل جامعه دهم.