نیروی بشر

گلهای راهنمایی جلد دوم رابطۀ نورالانوار و مخلوقات و کیفیت وحدت عالم
حرکاتی که موجودات انجام می‌دهند، نطقی که از گلوی آنها خارج می‌شود و اعمالی که از آنها بروز می‌کند جز از نیروی روح و نیروی الهی نیست. اگر نیرو نباشد این اطفال چگونه ابراز حیات می‌کنند؟

حال با بیان دقیق‌تری ثابت می‌کنم که چگونه لاحول و لاقوهًْ الا بالله یعنی چگونه هیچ نیرویی در بشر و در هیچ موجودی جز از طریق یزدان مقتدر نیست.

وقتی خون بشر در اثر حرارتی که از نورالانوار رسید به حرکت و گردش درمی‌آید به وسیلۀ گردش و حرارت انوار بسیار ریز از اشعۀ نورالانوار به تمام اعضاء بشر می‌رسد و باعث حیات و حرکت و انجام وظیفۀ آنها می‌گردد. وقتی به مغز رسید در مغز ایجاد فکر می‌کند، وقتی به مکانیسم مخصوص عقل وارد شد و نور به آن تابید خرد به حرکت می‌آید و می‌تواند فکر کند. وقتی آن نور به گوش رسید گوش می‌شنود، وقتی به چشم رسید چشم می‌بیند، وقتی به حافظه رسید حافظه کار می‌کند و کلیۀ این نیروها در بشر به خاطر اشعۀ آن انوار است که توسط خون منتقل می‌گردد نه اینکه به قول علمای طبیعی عامل اجرای آن خون باشد. خون واسطۀ انتقال است و عامل آن همان حرارت است یعنی نورالانوار تولید حرارت می‌کند و حرارت با این اشعه چنین وظایفی را انجام می‌دهد.