شباهت با عالم

گلهای راهنمایی جلد دوم چگونگی وحدت عناصر
کرات مختلف از همین عناصر که در زمین هم هست ساخته شده اند منتها میزان آنها با هم تفاوت دارد. در اینجا منظره ای از کره مریخ که ه وسیله تلسکوپ قوی برداشته شده به نظر شما می رسد.

این مطلب در عالم مشاهده می‌شود مثلاً جوهای مختلف کرات از همان مواد و عناصر معین تشکیل شده‌اند منتها در برخی از آنها برخی عناصر بیشتر است و در بعضی از آنها عناصر دیگر فزونی دارد مثلاً اگر در جو زمین اکسیژن، اسیدکربنیک و ازت تفوق دارد و نئون و هلیوم به مقدار خیلی کمی هست در جو یک کرۀ دیگر اکسیژن کمتر می‌باشد و مثلاً هلیوم خیلی زیاد است. به همین دلیل است که این بشر نمی‌تواند در جو آن کرات تنفس کند زیرا ترکیب مواد عناصر آن کرات مطابق و متناسب با ترکیب مواد و عناصر در بدن بشر نیست.

یعنی مواد تشکیل‌دهندۀ کرات از نظر ترکیب عناصر تفاوت دارد اما از همۀ عناصر در همۀ کرات هست. مثلاً در کرۀ زمین عناصری که خاک و سنگ را به این صورت تشکیل می‌دهند بیشتر است این است که خاک در اینجا فراوان است. در یک کره ممکن است عناصر طلا و یا سرب تفوق داشته باشد لذا وضع آنجا را به صورت متفاوتی درمی‌آورد و مخلوقات آنجا هم ظاهراً با هم اختلاف دارند در حالی که بدن و مادیت همه آنها از همان عناصر تشکیل شده است.