خطر فتنه و آشوب

گلهای راهنمایی جلد دوم سخن من چیست؟

بر تو است ای عزیز که از هرگونه فتنه و آشوب برحذر باشی. فتنه به هر صورت باشد خطرناک است. فتنه مادر و مسبب تمام قتل‌ها، خونریزی‌ها، دشمنی‌ها و جنگ‌ها است. قرآن کریم فرمود: الفتنهًْ اشد من القتل: فتنه از قتل هم شدیدتر است (بقره، 191). پس بپرهیز، زنهار بپرهیز از هرگونه فتنه، از هر نوع تفتین.

در کتاب وندیداد (زند آوستا) از دین زرتشت می‌گوید: «هیچ بشری نباید سعادت و بهره خود را در ناراحتی کسان دیگر بجوید. ... چه کسی بدترین گناهکاران است؟ ... کسی که خود را تسلیم فتنه‌گری نماید...»

در آیین کنفوسیوس کتاب شوگینگ می‌گوید: «بلاهای آسمانی قابل اجتناب است لیکن بلاهایی که بشر به سر خود می‌آورد فراری از آن نیست.»

در همین آیین در کتاب منسیوس می‌گوید: «هنگامی که بلا از آسمان فرستاده می‌شود راهی برای فرار از آن می‌توان جست ولی هنگامی که بشر خود بلا درست کند دیگر راهی برای ادامۀ زندگانی در بین نیست.» نمامی کردن، بدگویی، تهمت، غیبت کردن، سخن‌چینی و خبرچینی همۀ اینها فروع فتنه است و همۀ اینها در حکم آتش‌زنه‌هایی است که انبارهای باروت را محترق می‌کند و دنیا را به آتش می‌کشد. لذا از این آتش بپرهیز و دوری کن. با آتش بازی مکن که تو را و کسانت را می‌سوزاند. محیط تو را به جهنم خودساخته مبدل می‌سازد. از آشوب کردن بپرهیز.