زمینۀ الهی وحدت

گلهای راهنمایی جلد دوم مظاهر وحدت در جهان

اگر زمینۀ الهی برای آموزش بشر فراهم نمی‌گردید دنیای امروز نمی‌توانست با سخن و تبلیغ معنی وحدت را بفهمد. سوانحی که در دنیا اتفاق افتاده و جنگ‌ها و اختلافاتی که پیش آمده و دنیا را به حال غرق در باتلاق افکنده است بهترین درس عملی برای بیدار ساختن بشر و آماده کردن او برای قبول وحدت است.

امروزه در دنیا دو حالت متضاد حکمفرما است که بسیار عجیب است. از یک طرف چون بر حسب مشیت الهی عالم به سوی وحدت پیش می‌رود دنیای امروز هم از هر لحاظ و جهت به این حقیقت نزدیک می‌شود. اعمالی در راه توافق و اتصال صورت می‌گیرد که بسیار پسندیده است مانند کوشش زمامداران ملل مختلفه برای توافق در کم کردن سلاح‌ها و جلوگیری از جنگ اتمی و میکروبی و ممانعت از آزمایش‌های مضرۀ هسته‌ای.

اما از سوی دیگر جرقه‌های اختلاف در نقاط مختلف جهان بروز می‌کند به طوری که شبح خطر را در مقابل چشم‌ها مجسم کرده است. وحدت می‌گوید که آن رشته اعمالی که به نفع اتحاد و اتصال است ممدوح است و آنچه موجب اختلاف می‌باشد مضر و ناشایسته و اگر زمامداران محترم و روشنفکر و بشردوست دول به جای اختلاف و جنگ همت خود را صرف ایجاد وحدت و اتحاد و جلوگیری از جنگ نمایند بسی بهتر و نیکوتر خواهد بود.