ندای عشق

گلهای راهنمایی جلد دوم یک اعلام جهانی
حضرت داود نبی علیه السلام صوتی بس نیکو و دل‌انگیز داشت و با این لحن خوش به درگاه حضرت ذوالجلال مناجات‌ها می‌فرمود. در اینجا پس از غلبه بر جالوت مراسم شکر را با صوت نیکو به جا می‌آورد.

به علت نزدیکی عهد این صفا، از حنجرۀ عالم که حنجرۀ عظیمی به پهنای جهان هستی است ندایی بلند است و فریادی از کائنات به گوش می‌رسد که صدایی فرح‌بخش و جذاب و روح‌افزا است. توجه کنید تا آن را با صفای دل بشنوید.

هر صدای خوب و دلنشینی هم که از حنجره‌ای بیرون می‌آید از هر کس باشد از لطف پروردگار است زیرا هر صدا و نوای خوش اسباب و وسایل و حنجره و تارهای صوتی آن را خداوند لطیف مهربان آفریده و موهبتی از جانب یزدان بی‌همتا است. هر آهنگی از روح نیرو می‌گیرد و کاملاً روشن است که روح از امر الهی است و امر الهی هم از او جدا نیست. پس هر ندایی که می‌آید همه از جانب اوست.

مگر نه آنست که حنجره یکی از پیامبران (حضرت داود علیه السلام) را نیکو قرار داد که در راه خدا آوازهای نغز و دلکش می‌سرود و این از معجزات او بود چنان که امروز هم صوت داودی در نزد افراد بشر ضرب‌المثل و محترم است.

صلح و صفا و آرامش همان نظم و ترتیب است و چون مدار عالم وجود بر نظم استوار است هر عملی که موجب بر هم زدن آن است یا برخلاف جریان آن سیر کند مردود و ازبین رفتنی است. اتحاد عاشق و معشوق موجب ایجاد نظم و صفا و جدایی آنان به معنی اختلال است.