فعالیت‌های عالم

گلهای راهنمایی جلد اول نور نوین یا نورالانور

کلیه حرکات و نیروها و جنب و جوش و فعالیت و حرارت و احتراق‌ها در عالم لایتناهی، در اثر این ترکیبات گوناگون است که بشر جز به قسمت بسیار ناچیزی از آن واقف نگردیده است. این عمل با کمال نظم و روش معین و مرتب بر طبق قاعده و قانون صحیح انجام می‌گیرد و ترکیبات شیمیایی بر مبنای اصول منظم و درستی است که یکی ازآن قوانین، نظم ترکیبات یا قانون والانس‌ها است که کلیه اجزاء ماده ترکیب‌کننده در ماده ترکیب شده به صورت دیگر موجود است.

[note]والانس یک جسم عبارت است از استعداد اشباع یک اتم عنصر مزبور با اتم هیدروژن . هنگامی که جسمی یک اتم آن با یک اتم هیدروژن ترکیب می‌شود آن را یک والان یا مونووالان می‌گویند. فلوئور- کلر- برم– ید مونووالان هستند. هرگاه در ترکیب، یک اتم عنصر با دو اتم هیدروژن ترکیب شود آن را دیوالان می‌گویند (مثل اکسیژن ) اگر با سه اتم هیدروژن ترکیب شود آن را تری‌والان خوانند (ازت – فسفر- ارسنیک – آنتیموان) اگر با چهارتا ترکیب شود آن را تتراوالان می‌گویند (کربن – سیلیسیم) والانس فلزات را از ترکیب آن ها با کلر که یک والانی است می‌سنجند. در فرمول‌های شیمیایی والانس عناصر را با خط (ــ) نشان می‌دهند چنانکه درآب (H2O) آن را چنین نشان می‌دهند: H- -O- -H این نکته را باید دانست که والانس اتم‌ها مطلق نیست؛ مثلاً ید که در اسید یودیدریک (Hl) یک والانی است درکلرورید lCl3 سه والانی است.

گروه ریشه‌های شیمیایی که در عکس‌العمل وظیفه اجسام ساده را بازی می‌کنند هر کدام نیز برای خود والانس مخصوص دارند که از ترکیب آن ها روشن و معلوم می‌گردد.[/note]