سخن مؤثر است

گلهای راهنمایی جلد اول چرا درک نمی‌کنند؟
سراسر موجودات و مظاهر عالم مانند هوا، نبات، حیوان، کوه، رودخانه و غیره یک واحد پیوسته به شمار می‌رود. هر چند که ظاهر و قیافۀ آن ها با یکدیگر متفاوت به نظر می‌رسد.

این سخن که در اینجا می‌گویم از آن رو است که می‌دانم اثر می‌بخشد، زیرا سخن حق و درست و صحیح مسلماً اثر دارد و اثر آن وضعی است و مانند عطر است که خود به خود بوی نیکو از آن تراوش می‌گردد، یا مانند کانون‌ گرما است که خود به خود حرارت دارد و نمی‌توان جلو اثر آن را گرفت زیرا اثر آن طبیعی می‌باشد، به علاوه چون این سخنان از روی محبت و برادری و بدون هیچگونه نظر مادی و فقط در راه خدا و محبت ‌گفته می‌شود، به طورتحقیق در نفوس اثر خواهد نمود و تأثیر شگفت در دنیا خواهد بخشید. چون امر طبیعی است همه آن را قبول می‌کنند. کیست که نداند هماهنگی و محبت وحسن سلوک و مدارا و دوستی خوب است و کیست که پذیرنده آن نباشد؟ کیست که قبول نکند با این داروی مؤثر، بیماری‌های جهان علاج خواهد پذیرفت؟

اما این نکته را نباید از نظر دور داشت که با وجود تأثیر سخن حق، تنها گفتن کافی نیست بلکه بایستی در اثر تکرار و تبلیغ و تلقین و تفهیم و بیان‌های مکرّر و روشن بشر به این همکاری و هماهنگی و دوستی معتاد گردد و این صفات نیکو و اساسی که طبیعی است ولی از نظر او دورمانده، عادت ثانوی او شود، چنان که دستورات بهداشت برای حفظ سلامت بدن بایستی عادت ثانوی هر فرد از مردم باشد تا صحّت آن ها تأمین و تضمین شود.

امید است این سخن که برای عالم بشریت و جامعه دنیوی و نجات آدمی بیان می‌گردد، اثر نیکویی در راه این خدمت واجب و ضروری داشته باشد.