در عالم هنر

گلهای راهنمایی جلد اول تعلیمات باستانی و حقایق نوین
لئوناردو داوینچی یکی از چهره‌های درخشان تاریخ بشری است. این شخص که در سال 2051 می‌زیست یک نفر نقاش زبردست، یک مجسّمه‌ساز هنرمند و مخترع بزرگی بود که عده‌ای از اختراعات قرون بعد را پیش‌بینی کرد. در اینجا منجنیقی که تقریباً شبیه توپ‌های قرون اخیر است مشاهده می نمایید.

در عالم هنرها همین سیر را می‌بینیم. زمانی نقاشی به صورت خشن و ابتدایی بر روی دیوار غارها انجام می‌شد و بعداً راه ترقی و توسعه را پیموده و سیر تدریجی را طی کرد تا در دوران قرون وسطی در اروپا خصوصاً در هلند، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، انگلستان ترقی و تحوّلات گوناگون یافت و اساتید فن یکی پس از دیگری ظاهر شدند تا امروز که نقاشی تقسیم‌بندی شده و علاوه بر نقاشی‌کلاسیک، سبک‌های کوبیسم و امثال آن پدید آمده است.

ادبیات و شعر نیز همین حال را دارد و هرگاه تاریخ ادبیات جهان را بخوانیم، به اسرار تحوّل آن آگاه خواهیم شد که چطور شعر نخست صورت بدوی و طبیعی و بیابانی داشت و مثلاًً در میان اعراب شعر منحصر به تعریف از سیاه‌چادر و شتر و مواشی و دلیران صحرایی بود و بعد رفته رفته مطالب دقیق فکری و فلسفی در اشعار وارد شد و این سیر در نقاط مختلف جهان مراحل تکاملی پیمود که هر چند با هم شبیه نیست و تفاوت دارد ولی وقتی همه را یکجا جمع و با یک نظر وحدت بحث‌ کنیم در آن سیر منظمی خواهیم دید که با وجود اختلاف مکان، جنبه تکاملی و تدریجی منظم آن آشکار است.