ابرهای تیره امروزی

گلهای راهنمایی جلد اول تعلیمات اخلاقی پیامبران
همۀ ادیان آسمانی بشر را به حسن خلق و مروت و انسانیت خوانده‌اند. اما بشر امروز مساعی خود را در راه جنگ و کشتن و سوزانیدن و از بین بردن اموال و نعمت‌ها به کار می‌برد. (منظره‌ای از جنگ ویتنام)

از آنجا که قسمت مهمی از زندگی افراد بشر، از هر طبقه و دسته و صنف و درجه‌ای دست به گریبان گرفتاری‌ها و حزن و سختی می‌گذرد و ابرهای اندوه، آسمان شفاف و خندان دل‌ها را تیره می‌سازد، طبعاً هر فرد بشری مایل است بداند راه فرار از کدورت‌ها و ناراحتی‌ها چیست و چگونه می‌تواند خود را از زیر بار غم و اندوه آزاد سازد. منشأ این غم‌ها مختلف است، برخی از آن ها گرفتاری‌های مالی، رنج‌های جدایی و دوری، رنج از ناروایی رفتار دیگران و یا بی‌مهری است که برخلاف انتظار از نزدیکان می‌بیند و یا جور و ستم و تعدّی و تجاوز و تقلب و آزاری است که از هم نوعان خود مشاهده می‌کند. از جایی که اصلاً گمان نمی‌برد گَزیده می‌شود و در محلی که انتظار یاری و مروت دارد فریب می‌خورد، در موردی که منتظر وفا است جفا می‌بیند.

به علاوه پیش‌آمدهایی از قبیل رقابت در کارهای تجارتی و غیره و یا سرکشی و گمراهی افراد خانواده و یا مرگ عزیزان و بیماری، خود شخص را فرا می‌گیرد. هرچند که این حالات چنان که در جای دیگر بیان می‌شود، جزء لوازم وجود بشری است و برای تعادل نفس واجب است؛ اما مانع از آن نیست که بشر دائماً درصدد گریز از آن باشد و راه‌هایی برای فرار از آن حالات دست و پا کند.