زیان دیگران یعنی چه

گلهای راهنمایی جلد اول زیان رساندن به دیگران زیان رساندن به خویش است
یک نفر ناظر که از بیرون به دریا می‌نگرد این حقیقت را خوب می‌فهمد که در بین موجودات دریا جدایی نیست و همه در واقع به هم متصل و به هم بسته‌اند.

با در نظر گرفتن این مطلب، بسی روشن است‌ که هر عملی ‌که شخص انجام دهد اعم از دزدی، تقلب، کلاهبرداری، مال مردم‌خوری، خدعه، ریا، غل و غش، نیرنگ و غیره یا آزار، جرح و قتل در حقیقت مثل این است‌ که به خود شخص زیان معنوی رسیده زیرا اتصال کامل و ناگسستنی بین موجودات برقرار است.

این فکر تا حدودی بر برخی از روشنفکران بشر در قدیم معلوم بوده و مثال‌هایی‌که می‌زدند از قبیل: من حفر بئراً لاخیه وقع فیه: (هرکسی برای برادرش چاهی بکند در آن می‌افتد) یا مثل فارسی «بد مَکن‌ که بد افتی/ چَه مَکن‌ که خود افتی»، یا اشعار عرفا و بزرگان و انواع و اقسام آن که در ادبیات و زبان‌های مختلف موجود است، اشاره به همین مطلب است، منتها قبلاً غنچه‌ای بود که باز نشده بود و اینک ‌کاملاًً باز و روشن می‌گردد.

پس خواننده هوشمند این نکته را به خاطر خواهد سپرد که رفتارخود را تحت تمرین درآورد که اگر خدای نخواسته در فکر سودی بود که ازآن زیانی به دیگری رسد با این محاسبه ساده، زیان این عمل را برای خود بسنجد.

این اندرز را در نظر بگیرید تا در نزد خالق خود مفتخر و کامیاب باشید.