کوشش در امر خیر

گلهای راهنمایی جلد اول خودداری از غفلت
کسی که برای انجام یک عمل زشت وسایل فراهم می‌کند ولی موفق نمی‌شود مسئولیت او مانند کسی است که کار را انجام داده است. در این عکس دزدی را که در حین سرقت گرفتار و مجروح شده می‌بینید.

مثلاً شما برای کمک به یک فقیر از منزل خود بیرون می‌روید، غذا و وسایل تهیه می‌کنید، زحمت می‌کشید بر خود رنج روا می‌دارید تا محل او را می‌یابید ولی او در آنجا نیست و شما او را ملاقات نمی‌کنید. درست است که کار شما ظاهراً به هدف نرسیده ولی شما اجر کار خود را برده‌اید. زیرا ارزش در قدم‌هایی است که برداشته‌اید و کارهایی است که کرده‌اید ولو ظاهراً به هدف نرسیده باشد و چون برای امر خیر وقت صرف کرده‌اید وجدان باطنی (پریسپری) شما هم راضی خواهد بود.

برعکس شخصی برای انجام یک عمل زشت مثلاً دزدی مقدماتی فراهم می‌کند و تمام وسایل را انجام می‌دهد ولی تیرش به هدف نمی‌خورد و موفق نمی‌شود. چنین شخصی در نظر وجدان و حقیقت، مسئولیت دارد ولو اینکه موفق نشده باشد. علت این است که هم در این مورد و هم در مورد بالا حصول نتیجه از اراده او خارج بوده و اراده او و تمریناتی که کرده در تهیه وسایل مبنی بر انجام نیّت خود وی بوده، لذا باید نتایج این نیّت به او برسد.