عصبیت و حرارت

زنجیر سرنوشت بررسی در روحیۀ برخی اشخاص
تشدید حرارت در هنگام خشم و عصبانیت امری واضح است چنانکه عوام اشخاص عصبی را «جوشی» می‌خوانند و می‌گویند «فلانی خونش به جوش آمده است».

از عوامل دیگری که باعث ایجاد حرارت موضعی می‌گردد خشم و عصبیت است. اصولاً عصبیت با حرارت رابطۀ نزدیک دارد و علت آن گردش سریع خون و گرم شدن برخی از اعضاء است و گاهی این امر در اثر یک تحریک ناگهانی به طور بغتتی صورت می‌گیرد و شخصی که عصبی شده بدنش داغ می‌شود و اثر این داغی در چهره‌اش نمایان می‌گردد، رنگ صورتش به سرخی می‌گراید، چشمانش قرمز می‌شود و این علامت جریان سریع‌تر خون در مویرگ‌های چشم و صورت است.

حرارت در سینه و حنجره و دستگاه تنفس بیشتر از سایر نقاط می‌گردد، به این لحاظ شخص بی‌اختیار فریاد می‌زند و صداهای ناهنجار از خود بیرون می‌آورد، کلمات درشت و آتشین مثل فحش و ناسپاسی از دهانش بیرون می‌آید و تبدیل به یک حیوان درنده و تندخو می‌شود.

این حالت تا وقتی که عصبیت دفع گردد همچنان ادامه دارد. گاهی که حرارت شدیدتر می‌شود به همۀ بدن سرایت می‌کند و در این حالت است که دیگر به داد و فریاد اکتفا نکرده حمله می‌کند و با دست و پا و دندان می‌خواهد حریفی را که در مقابل او هست از پای درآورد. 

تشدید حرارت در هنگام خشم و عصبیت امری واضح است چنانکه عوام اشخاص عصبی را «جوشی» می‌خوانند و می‌گویند «فلانی خونش به جوش آمده است».

گاهی هم برای رفع عصبیت آب سرد تجویز می‌کنند.