حرارت داخل زمین

زنجیر سرنوشت بررسی دربارۀ حرارت و برودت یک نظریه
پوسته کره زمین هم که نسبت به داخل گداخته آن خیلی نازک است و در مقام مقایسه از پوست تخم‌مرغ نسبت به خود تخم‌مرغ نازک‌تر می‌باشد، آتش عظیمی را در داخل خود مخفی می‌کند.

دلیل آن هم روشن است. قشری که زمین را فراگرفته مثل خاکستری است که روی آتش را می‌گیرد که هرچند نسبت به حجم آتش خیلی نازک است ولی مانع از گرمازدایی آن شده و آن را از محیط مجاور تا حدی جدا می‌سازد.

پوستۀ کرۀ زمین هم که نسبت به داخل گداخته آن خیلی نازک است و در مقام مقایسه از پوست تخم‌مرغ نسبت به خود تخم‌مرغ نازک‌تر می‌باشد، آتش عظیمی را در داخل خود مخفی می‌کند که راستی برای بشر اطلاع بر آن هولناک است. گاهی این آتش تظاهری می‌کند مختصری خود را نشان می‌دهد و آن وقتی است که کوه‌های آتشفشانی به فعالیت می‌افتند یا سوراخی در زمین باز می‌شود و از آنجا مواد مذاب بسیار داغ که از شدت حرارت سفید است بیرون می‌زند و مدتی به همان حالت سرخی آتش می‌ماند و بعد کم کم سرد می‌شود و مواد مذاب داخل به صورت سنگ‌ها و خاک‌هایی که می‌بینیم درمی‌آید، چنانکه قسمت عمده‌ای از سنگ‌های زمین را سنگ‌های آتشفشانی می‌نامند

ایجاد سوراخ در زمین مسطح و پیدایش کوه آتشفشان جدید در زمین مکرر اتفاق افتاده و چندین سال قبل در کشور مکزیک (امریکای مرکزی) کوهی در اثر آتشفشان از سوراخ ایجاد شده در یک مزرعه به وجود آمد که تماماً از مواد مذاب داخل زمین بود و ارتفاع زیادی پیدا کرد. این کوه را پارکوتین PARICUTIN نامیدند.