دید نامحدود است

زنجیر سرنوشت فیزیولوژی و علل طبیعی انجام وظیفه

در بالا اشاره‌ای به دید انسان رفت. قوۀ دید آدمی محدود نیست و مثل همۀ امور عالم نامحدود می‌باشد. منتها وسائل کافی در اختیارش نیست که خاصیت نامحدودی خود را بروز دهد. مثلاً چشم کسی تا یک هزار متر را می‌بیند. اگر همان شخص دوربین دوچشمی به چشم گذارد مسافت خیلی بیشتری خواهد دید.

یک عالم ستاره‌شناس با قرار گرفتن پشت تلسکوپ قوۀ دیدش خیلی بیشتر خواهد شد و اگر به تاریخچۀ اختراع تلسکوپ از زمانی که گالیله حدود چهارصد سال قبل دوربین مختصر خود را عرضه نمود تا امروز که تلسکوپ هابل با امکانات بسیار زیاد آن در دسترس است چه ترقیاتی در دید بشر پیدا شده است. خلاصه هرچه وسائل دید قوی‌تری در اختیار بشر قرار گیرد بیشتر می‌بیند.

این امر نشان می‌دهد که باز هم با ترقی علم انتظار اینکه وسائل دید ترقی بیشتر و بیشتر پیدا کند هست و پیشرفت محدود نمی‌باشد و لذا قدرت دید نامحدود است که هرچه وسائل در اختیارش گذارند می‌تواند از آنها استفاده کند و ببیند و به همین دلیل اگر وسائل دید را از او بگیرند قوه دیدش کم می‌شود. اگر با چشم غیر مسلح کمتر می‌بیند دلیل بر آن است که این آلت محدود می‌باشد نه دید، چه دید نامحدود است.

همۀ امور عالم و همۀ قوای انسان چنین است و با قرار دادن آلت مناسب، نامحدودی آن روشن و آشکار می‌گردد و همچنین باید دانست که همین امر هم دلیل بر نامحدودی عالم است.