نتیجه مقایسه

دینامیسم آفرینش تبریک نوروز 1333 به عالمیان و چند پیشنهاد سودمند به نوع بشر


از آن چه سخن رفت پدید آمد که عید ایرانی و اسلامی عید طبیعت است. در این موسم است که سراسر موجودات گیتی از رستنی‌ها و جنبندگان و حتی جمادات در جنبش و نشاط غرقه‌اند. انسان نیز که شریک در قانون جهانی است روح فعالیت و شادمانی نوینی در این موسم پیدا می‌کند.

در این هنگام است که موجودات پس از طی دوران خمودگی که آن هم لازمۀ زندگانی است فعالیت و نشاط را از سرگرفته عاشقی آغاز و با انجام وظیفه کارگاه جهان را پایدار می‌سازند. پس عید حقیقی همۀ جهان این است.
می‌گوئیم مگر نه این است که دانشمندان بشر در فکر آنند که آن چه را بهتر است انتخاب کرده و از بین راه‌های گوناگون بهترین را برگزینند؟ پس من پیشنهاد می‌کنم همگان بیائید، ببینید و با عقل و دانش و تفکر بسنجید و بررسی کنید، اگر این بهتر است گفتارم را بپذیرید و اگر پاسخی هم دارید به من بگوئید.

آیا بهتر نیست همۀ عالم برادروار گرد یکدیگر جمع آمده همه چیز خویش را روی هم بریزند و بهترین راه ها را از بین راه‌های گوناگون اختیار کنند؟


حسین 4 سال قبل

دانشمند گرامی. عید نوروز عیدایرانی است عید اسلامی نیست . اعیاد اسلامی کاملا مشخص هستند دوم اینکه ابتدای سال میلادی بخاطر تولد عیسی مسیح است . وبرای مسیحیان چه چیزی بهتر که شروع سال میلادیشان با مسیح همراه باشد که پیامبر مهربانی و گذشت است .

کارشناس وحدت 3 سال و 8 ماه قبل

سلام جناب آقاي حسين عليزاده ما هم با شما صد در صد موافق هستيم كه عيد نوروز عيد ايراني است .اما پس از ورود اسلام به ایران و مسلمان شدن ایرانی ها ، همچنان عید نوروز را به دلیل این که بر اساس یک حرکت طبیعی گردش زمین به دور خورشید که در چنین روزی مصادف با شروع بیدار شدن همه ی موجودات زنده و به جنبش افتادن پر انرژی تر آن ها در زمین می شود جشن گرفتند . ولی آداب و رسوم برگزاری این جشن را متناسب با قوانین و اعتقادات اسلامی شان کردند. مثلا سر سفره ی هفت سین قرآن گذاشتند و یا به روایتی هفت قلم چیزهایی را که با شین شروع میشد به دلایلی که یکی از آنها بودن شراب است تغییر دادند و هفت سین کردند.البته از آنجا که تاریخ مدون اسلامی بر اساس سال قمری است امکان این که یک روز بخصوص در سال به عید تخصیص داده شود وجود ندارد بنابراین در اسلام روز معینی از سال به عنوان عید سالانه نیست. ولی اعیاد مشخصی هستند که در روزهای مختلف سال در گردش هستند مانند عید فطر، عید قربان و برای شیعیان عید غدیر و نیمه ی شعبان که البته همه ی این اعیاد مورد قبول و بزرگداشت ایرانیان هستند. بنابراین اگر دانشمند محترم نويسنده كتاب آقاي دولتشاهي فرموده اند که تقریبا اسلامی منظورشان این بوده که عید نوروز بعد از ورود اسلام به ایران و مسلمان شدن ایرانیان با اعتقادات اسلامی هماهنگ شده است. در مورد عید مسیحیان نیز اولا این عید دقیقا مصادف با تولد حضرت عیسی مسیح نیست و هيچ يك از مسيحيان تا دويست سال پس از تولد اين پيامبر عزيز ادعايي بر تاريخ دقيق تولد ايشان نداشتند و تا امروز هم تاريخ نويسان مسيحي تاريخ هاي مختلفي براي تولد ايشان اعلام كردند ،ثانیا ايشان فرموده اند ضمن احترام به اعتقادات مسیحیان و بزرگداشت روز تولد حضرت عیسی، بهتر است که همه ی جهانیان سال نو را همراه با نو شدن طبیعی زمین جشن بگیرند.امیدوارم این توضیح قانع کننده باشد.