وظیفه راهنما چیست

دینامیسم آفرینش بیان بیست و دوم - اهمیت مقام نصیحت - ارشاد پیامبران

ممکن است ایراد کنند و بگویند حالا که کارهای دنیا بر حسب تقدیر و سرنوشت انجام می‌شود و کارهای خوب و به اصطلاح بد را اشخاص بنا بر دستگاه مکانیسم مغزی که دارند انجام می‌دهند بنابراین فایده نصیحت و تذکر و راهنمائی چیست و چرا باید راهنما و پیامبر باشد. نتیجه تذکرات و پند چه خواهد بود؟

جواب این است: درست است که هر کس بر طبق سرنوشت خود عمل می‌کند ولی راهنما باید تذکر خود را بدهد و نصحیت کند. کسانی که این نصایح را می‌شنوند دو دسته‌اند. آنهایی‌که تقدیرشان نشنیدن است این نصایح به حالشان فایده ندارد و نخواهند شنید ولی آنها که تقدیرشان پیروی از راهنمائی و نصایح است این سخن را می‌شنوند و اطاعت می‌کنند و در اثر تذکر راهنما تقدیری که به عهده آنها بود انجام می‌شود و اگر راهنما تذکر ندهد به علت غفلت و علل دیگر تا حدی از انجام وظیفه محروم می‌مانند. بنابراین خود تذکر راهنما و نصیحت و پند او جزء اعمال تقدیر بشمار می‌رود.

برای مثال می‌گویم: در یک خیابان پیاده‌رو برای عبور پیاده‌ها است و این قسمت از شارع برای همین کار ساخته شده معذلک مردم از این موضوع غفلت دارند لذا پاسبان راهنمائی مرتباً تذکر می‌دهد که مردم از پیاده رو عبور کنند. برخی که تقدیرشان نظم است این سخن را می‌شنوند و می‌پذیرند و آنها که تقدیرشان نیست با وجود تذکر پاسبان نمی‌پذیرند از سواره رو عبور کرده احیاناً ممکن است دچار خطراتی شوند. بنابراین وظیفه پاسبان تذکر است با این که تکلیف عابرین به‌خوبی روشن شده و خیابان برای عبور آنها تقسیم بندی گردیده است.