مجازات آخروی

دینامیسم آفرینش بیان هیجدهم - علت قائل شدن به خدایان متعدد قبل از اسلام

آنها فکر می‌کردند: این که مسلم است که خدا غافل از عالم نیست و همۀ بدی ها و ستم ها را می‌بیند و از آن آگاه است. این امر جزء بدیهیات تعالیم انبیاء است. پس چرا خدا آن قدر در مقابل این همه ظلم و بدی تحمل می‌کند و از آنها جلوگیری نمی‌نماید. اگر هم گفته شود که خدا این ها را می‌بیند و صبر می‌کند تا روز قیامت پاداش آن‌ را بدهد این هم به‌عقیدۀ آنها درست عقل را قانع نمی‌کند زیرا یک موجود توانای مسلطی که می‌خواهد عالمش را با نظم اداره کند چگونه اجازه می‌دهد که عده‌ای بی‌نظمی و خرابکاری و طغیان نمایند و جلو دستشان را باز می‌گذارد تا بعداً آنها را تنبیه کند یا ببخشد.

اگر شما مدیر یک کارخانه باشید آیا ممکن است اجازه دهید که برخی از کارگران یکدیگر را فلج نمایند، ماشین‌ها را از بین ببرند و شما ساکت باشید، هیچ نگوئید و صبر کنید تا بعداً که کارخانه ویران و موضوع آن منتفی گردید تازه آن وقت جزای کارگران متخلف را بدهید. آیا خرد چنین چیزی را می‌پذیرد؟

مجازات آخروی
  وقتی بین بشر اختلاف افتد به جای کمک به یکدیگر و برقراری نظم خلقت باعث از بین بردن هم و اختلال در امور جامعه می‌شوند
 (منظره‌ای از اغتشاش شهر آتن یونان )