نظری به آراء فلاسفه و دانشمندان

دینامیسم آفرینش بیان هیجدهم - علت قائل شدن به خدایان متعدد
به‌خداوند افعال و ارادت و غایاتی نسبت می‌دهیم که سزاوار بشر است و در واقع شرک است و متوجه نیستیم که نیکی و بدی و زشتی و زیبایی و پسند و ناپسند و رغبت و نفرت هر حقیقتی داشته باشد نسبت به بشر و سود و زیان او است و ذات خداوند از این عوالم برتر است.
اسپینوزا
دنیای خلقت بهترین دنیا است و خیر آن بیش از شر است و بدی غلبه ندارد. بدی از مخلوق و عمل او است نه خدا. وجود شر برای دنیا ناگزیر است از کجا سودمند نیست و از کجا که لطف الهی اقتضای آن‌ را ندارد. اگر کل عالم را بنگریم نظر ما نسبت به بدی عوض می‌شود چون خیر را غالب می‌بینیم.
لایب نیتس
تصدیق حکمت بالغه یزدان مستلزم انکار وجود شر و بدی نیست و لازم نمی‌آید مانند لایب نیتس معتقد شویم این عالم بهترین عوالم است و لیکن وجود شر دلیل انکار صانع نیست.
ولتر