خلاصه مطالبی که گفته شد

دینامیسم آفرینش بیان هفدهم - قدرت بالغه یزدان

پس بدان که خلقت از امر پروردگار انجام شده و امر پروردگار از خود او جدا نیست. همیشه یزدان وجود داشته و امر او هم بوده است. می‌گویی خدا همیشه بوده. چگونه به وجود ابدی خدا معتقدی ولی می گویی که امر او بعداً پیدا شده است. مگر از وقتی خدا بوده امر او نبوده؟ مگر امرش از او جداست؟

ای عزیز اگر عقیده‌مندی که خدا همیشگی است بدان که امر خدا و خلقت خدائی هم که از او جدا شدنی نیست همیشگی است. پیوسته بوده و خواهد بود. این است خلاصۀ حرف محکم و استوار ما.
این است آن چه من از جهان وجود می‌دانم که آغاز و انجامی برای آن نمی‌شناسم و می‌گویم که همیشه بوده و هست و خواهد بود. نه بشر و نه هیچ موجودی قادر نخواهد بود که ابتدا و فرجامی برای آن بیابد یا قائل شود.
اگر عقیدۀ شما ای برادر عزیز و محترم غیر از این است نظر خود را بیان کنید. اگر بهتر می‌زنی بستان بزن و روشن کن. اگر دلیل بهتر و سخن نیکوتری داری بیان نمای و هرگاه آغازی برای آفرینش می‌شناسی به من هم بگوی زیرا من هر چه فکر می‌کنم با دلائل صادقه و صحیحه که در بالا گفتم نمی‌توانم اولی برای آن بیابم و حق این است که تو هم نخواهی توانست زیرا حقیقت همین است که گفته شد.