خلاصه و توضیح مطلب

دینامیسم آفرینش بیان سیزدهم - اعمال اتم در این جهان
خلاصه و توضیح مطلب
 منظره‌ای از شروع طوفان سخت یولاندا در فیلیپین در نوامبر 2013 
که حداقل 6109 نفر در آن مردند 

برای این که مطلب بهتر مفهوم شود و ابهامی باقی نماند خلاصه مطالبی را که در بالا گفتیم ذیلاً بیان می‌کنم:

1 ـ در فضا به طور معتدل اتم موجود است. مثلاً در یک متر مکعب باید یک میلیارد اتم باشد. اگر مثلا دو میلیارد جمع شود طبعاً جا و فضای حیاتی ندارند و سعی می‌کنند فشار بیاورند و بشکافند خصوصاً این که بین مثبت و منفی یا نر و ماده آنها جدایی افتاده باشد.

2 ـ اگر ابرهائی در هوا پیدا شود نه ابرهای عادی بلکه ابرهای غلیظ و سنگین اتم‌های فوق‌العاده و اضافه بر میزان عادی وارد فضا می‌شوند. اما اگر قطعه ابری تنها باشد چون اتم‌ها جا برای عبور پیدا می‌کند اثری نخواهد داشت.

3 ـ اگر ابر غلیظ و شدید و قوی و زیاد باشد و از اطراف بیاید و دور و بر ابر قطعه اولی را بگیرد یا چندین ابر دور یکدیگر را بگیرند و با هم تصادم کنند در اثر فشار اینها مقداری اتم گیر می‌افتد و بین مثبت و منفی آنها جدایی پیدا می‌شود. در این حال ابرها به مقداری از اتم‌های فضا که در بین آنها درگیر شده‌اند فشار وارد می‌آورند و تعادل اتم‌های مثبت و منفی فضا و نظم آنها به هم می‌خورد. زیر و زبر آنها ابر است و راه فرار ندارند این است که هوا و ابر را می‌شکافند و رعد و برق صادر می‌شود و نیروی الکتریسیته تولید می‌گردد.
مثبت و منفی هم که از هم جدا شده‌اند در این عمل تأثیر فوق‌العاده می‌کنند. وقتی به هم رسیدند الکتریستیه از آنها بر می‌خیزد و این قوه از آنها متصاعد می‌شود. دارای قوه الکتریسیته می‌شود که ابر را می‌شکافد، به اصطلاح آتش می‌گیرد و قوه از آن بر می‌خیزد.

4 ـ وقتی که هوا سرد است ابرهای در فضا (روی کره‌ زمین) آن طور متراکم نمی‌شوند که اتم‌ها را به هم بفشرد و به همین جهت صدای رعد و برق هم نیست و اگر هم باشد بسیار کم خواهد بود. ولی موقعی که هوا قدری گرم است بخارات متصاعده از زمین به ابرها می‌پیوندد و دیواره را ضخیم می‌کند و اتم‌ها نمی‌توانند فرار کنند. به یکدیگر فشار می‌آورند و در نتیجه منفجر می‌شوند و صدای رعد و برق تولید می‌شود.