رعد و صاعقه

دینامیسم آفرینش بیان سیزدهم - اعمال اتم در این جهان
رعد و صاعقه
 یک برق معمولی

برای توضیح مطلب می‌گویم که رعد با صاعقه این تفاوت را دارد که در مورد رعد ابرهای غلیظ و ضخیمی از هر طرف هوا را محاصره می‌کند و چون فضا محدود است وقتی منفجر می‌شود صدای مهیبی از آن خارج می‌گردد. اما در مورد صاعقه ابرهای سبک وجود دارد و فضای زیادی هم در اختیار اتم‌ها است. به این لحاظ انفجار آنها در فضای محدودی نیست که صدای مهیب از آن خارج شود.

برای مثال می‌گویم هرگاه دو مثقال باروت را در فضای کوچک و محدود لوله تفنگ منفجرسازند صدای مهیبی از آن خارج می‌شود که مربوط به کوچکی فضا و کمی جا است. و اگر هزار برابر همان مقدار باروت در فضای آزاد منفجر گردد چنین صدایی از آن خارج نمی‌شود. یا اگر انبار باروتی منفجر شود چون در فضای محدودی منفجر شده صدای مهیب تولید می‌کند اما اگر در فضای آزاد بسوزد به آن اندازه از آن صدا خارج نمی‌شود.

رعد و صاعقه
 برق های عادی که مابین ابرها ایجاد می‌گردد

این نکته را هم ناگفته نگذارم که صدا مربوط به شکافته شدن هوا و پاره شدن فضا است نه خود اتم‌ها زیرا اگر صدا مربوط به اتم بود چرا قبل از انفجار بیرون نیامد.

آزمایش خیلی ساده‌ آن این است که ترکه‌ای را در هوا به سرعت حرکت دهید، صدایی از آن شنیده می‌شود که مربوط به شکافتن هوا است. نوع صدا همین است منتها با شدت خیلی بیشتر.
این دو نکته را هم در نظر داشته باشیم: ابرها اغلب طبقه طبقه روی هم قرار دارند. ابرهای غلیظی که تولید رعد و برق می‌کنند بیشتر در طبقات پائین و از آنها که نزدیک‌تر به‌سطح زمین است رعد و برق به وجود می‌آید. نکته دوم این است که رعد و برق در موقع گرمی هوا تولید می‌شود. در بهار و پاییز که هوا نسبتاً گرمتر است بیشتر و در زمستان کمتر است مگر این که هوا در زمستان گرم باشد.