روح زمین

دینامیسم آفرینش بیان یازدهم - روح و جسم و قالب مثالی(پریسپری) روح در عالم لاینتاهی
روح زمین
نمایش گردش زمین و سایر سیارات به دور خورشید

گفته شد کره زمین و سایر کرات روح دارند. اگر ندارند پس این همه حرکات وضعی و انتقالی و غیره که می‌کنند چیست؟
می‌پرسم: زمین با چه نیروئی حرکت می‌کند؟ گفته‌اند با نیروی جاذبه. می‌پرسم حرکت وضعی آن چیست؟ در این حرکت جاذبه دخالتی ندارد. اصلاً جاذبه یعنی چه؟
خواننده گرامی این ها که گفته‌اند فرضیاتی است که به علت ندانستن حقیقت مطلب بیان شده. هرگاه کپلر1 و کپرنیک2 و لاپلاس3 و نیوتن4 سخنانی درباره حرکت های زمین و کرات گفته‌اند جز فرض نیست و به همین دلیل پیشرفت دانش سبب می‌شود که فرضیات تازه‌ای روی کار بیاید و فرضیات تکمیل شود. چنان که کتب هیئت که اخیراً چاپ شده دارای فرضیه‌هایی کاملاً جدید نسبت به نظرات سابق است.

پانویس ها

  1. یوهان کپلر Yohann Kepler (1571-1630) منجم آلمانی که در شهر ویل ایالت وورتمبرگ متولد شده و در سال 1594 در دارالعلم گراتس استاد شد. معروفیت ادبی او به خاطر چاپ اسرار عالم Mysterium Cosmographicum می‌باشد که در سال 1596 چاپ کرد و در آن خواست هندسه‌ای از آسمان تنظیم کند ـ در اکتبر 1600 به پراک رفته دستیار تیکو بواهه شد و بعد از یک سال به جای او منجم دربار گردید. قوانین سه گانه او در هیئت معروف است و یکی از مبانی هیئت جدید را تشکیل می‌دهد.
  2. نیکلا کپرنیک Nicolas Copernicus (1473-1543) او را پدر هیئت فعلی می‌خوانند. در شهر Thorn تورن پروس غربی متولد شد. از ایتالیا بازدید و در آنجا تحصیل کرد ـ هم شغل دولتی داشت و هم وظایف علمی منجم و فیزیکدان را ایفا می‌کرد ـ در سال 1530 کتاب خود را تحت عنوان (انقلاب در گردش آسمانی) نوشت ولی سی سال بعد آنها را چاپ نمود. او اولین کسی بود که علناً اظهار کرد خورشید مرکز است و زمین و سیارات به دور آن گردش می‌کند. کتاب نام برده شش جلد بود که به پاپ پل سوم تقدیم نمود. مدتی کلیسا کتاب او را ممنوعه قلمداد کرد. چند کتاب دیگر درباره مثلثات و ترجمه یکی از کتب رسولان بیزانس و غیره نوشته است.
  3. پیرسیمون مارکی دولاپلاس Pierre Simon Marquis de Laplace بزرگترین ریاضی‌دانان فرانسوی مصنف کتاب مکانیک آسمانی در شهر بومون آن اوژ در فرانسه متولد شد در سال 1767 به پاریس رفته و پس از آشنایی با دالامبر با نفوذ اواستاد دانشکده نظام شد، در بیست و چهار سالگی قانون عدم تغییر فواصل میانه سیارگان را از خورشید یافت. فرهنگستان علوم او را به عنوان عضو پذیرفت و سپس دربارۀ قوانین منظومه شمسی مشغول تحقیقات شد و در این باره کشفیاتی نمود. در سال 1796 کتاب «بیان سیستم دنیا» را نوشت. چند کتاب دیگر هم نوشت. فرهنگستان علوم جمع آثارش را در سه جلد چاپ کرد.
  4. اسحق نیوتن Isac Newton «1642-1727» ریاضی‌دان، فیزیکدان، منجم و فیلسوف انگلیسی متولد در شهر وولستورپ متوفی در لندن ـ به واسطه کشف قوانین جاذبه و توضیحاتش دربارۀ تجزیه نور و آثار نیکویی که دربارۀ هندسه و محاسبه دیفرانسیل (که با توارد بالایب نیتس Leibnitz انجام داد) نامش در جهان جاوید مانده است.