توضیح واضح

دینامیسم آفرینش بیان یازدهم - روح و جسم و قالب مثالی(پریسپری) روح در عالم لاینتاهی

برای روشن شدن موضوع می‌گویم که در یک سرازیری ملایم که آب حرکت می‌کند یک سنگ نمی‌تواند بغلطد. چرا؟ در جواب شاید بگوئید که جسم سنگ متناسب با این گونه حرکت نیست. من هم قبول دارم و در مکانیسم آفرینش بیان گردید که هر جسمی برای کار معینی ساخته شده و صاحب استعدادهای مخصوصی است. برای این که قدرت حرکت آب را در نظر شما ثابت نمایم می‌گویم اگر سنگ بزرگی در مقابل آن گذارند آب سنگ را به تناسب با قدرت و شدت خود می‌غلطاند و هرچه را در مسیرش واقع شود حرکت می‌دهد.

آیا این نشانی از قدرت نیست؟ پس چون قدرت دارد روح دارد. مگر نگفتیم که روح همانا قدرت و انرژی است. به علاوه مگر نمی‌دانید که قوه آب ایجاد نیروی عظیم برق و گردش آسیاها و توربین‌ها و انواع اعمال مکانیکی دیگر را انجام می‌دهد؟ امروزه در صنعت یکی از مهمترین منابع انرژی و قدرت آبشار و قوه آب است که در پشت سدهای عظیم جمع کرده و به‌وسیله نیروی آب توربین‌های برق را به‌کار می‌اندازند و از این نیرو کارخانه‌های عظیم به حرکت می‌افتد و سرتاسر شهرها روشن می‌گردد و انواع عملیات صنعتی انجام می‌شود. مگر جز این است که همه این اعمال در اثر قدرت آب به وجود آمده؟ اگر این روح و نیرو و انرژی نیست پس این همه تجلی که در نور و برق و کار و فعالیت های مختلف نشان می‌دهد از کجا می‌آید؟

آبی که فرض می‌کردید دارای روح و انرژی نیست اینک ملاحظه می‌کنید که چه نیرو و قدرت عجیبی در آن نهفته است. آیا بیشتر از این می‌خواهید روح در آب تجلی کند؟ مگر این نیست که همین آب هرگاه تبدیل به بخار گردد هزارها تن واگون را به حرکت در می‌آورد؟ آیا قدرت بیشتر از این می‌خواهید؟ آیا باز هم قائل به روح داشتن آب نیستید؟
با این قاعده که به دست دادم علت حرکت تمام اشیاء عالم فهمیده خواهد شد. هرچیزی در جهان وسائل و زمینه‌ها و محیط مساعدی دارد که بر طبق آن عمل می‌کند.
حرکت انسان، حیوان، نبات، اتومبیل، خاک، کره زمین و غیره و غیره هرکدام به علت وسائل مخصوصی است که در نهاد آنها تعبیه یا در اختیارشان قرار داده شده است.
سخنانی که درباره حرکت بیان شد از باب رفع شبهه و ابهام و به طور نمونه بود مبادا در فکر خوانندگان گرامی مطلب حل نشده‌ای باقی بماند.