عقیده های مختلف درباره پریسپری

دینامیسم آفرینش بیان یازدهم - روح و جسم و قالب مثالی(پریسپری) روح و جسم و قالب مثالی در انسان
بعضی کسان پریسپری را همان شعور باطنی می‌دانند و بعضی نام وجدان مغفوله یا نیمه وجدان
(دمی کنسیانس یا سوب کنسیانس Demi_Conscience_Subconscience) بر آن می‌گذارند که هوش و حافظه و شعور آن صدها و هزاران برابر هوش انسان معمولی است و می‌تواند بدون داشتن وسیله ظاهری در تمام عالم سیرکند و از اخبار گذشته و آینده بگوید. قدرتیکه هیپنوتیزرها در شخص معمول برای وادارکردن او به این اعمال ایجاد می‌کنند به‌عقیده آنها ناشی از همین شعور است. روحیون معتقدند که این شعور خودبه خود کامل (کامل بالذات) است و قابل تکامل نمی‌باشد و در همه هست و کامل بودن آن در یک شخص دانشمند عالی مقام با یک مرد عامی نادان تفاوت ندارد. اما این امور را باهم مخلوط می‌کنند. عقیده ما بر این است که آن چیزی‌که کامل بالذات است روح است که درباره آن شرح خواهیم داد.
هندیان نیز همین ضمیر باطن یا پریسپری را به‌صورتی قبول دارند و آن‌ را با لفظ کارما نام می‌گذارند که با ترکیب‌شدن با برخی از اصول زندگانی از قبیل قانون تکامل موجب وجود شخصیت افراد می‌گردد.
مادیون نیز وجود این نیرو را معترفند و عقیده دارند همان قدرتی که هیپنوتیزرها در خوابانیدن شخص معمول مورد استفاده قرار می‌دهند شعور باطنی او است.
در هرحال چیزی‌که در نظر همه روحیون و علمای معنوی مسلم است آن است که قوای انسانی محدود به این نیروی ظاهری و حواس معمولی نیست و سیرهای دیگر هم در باطن دارد که در توجیه آن اختلاف داشته‌اند و در این کتاب سعی به عمل آمده که این مطلب روشن شود و اختلاف رفع گردد و امید است توفیق به آن یافته باشم

دربارة عمل بایگانی پریسپری و ضبط کلیه اعمال و افعال انسان در مدت حیات جسمانی مطالب گفتنی بسیاری هست که مختصری از آن در گل های راهنمائی جلد اول بیان گردیده و باز در موقع مقتضی در این خصوص صحبت خواهد شد. این وظیفة پریسپری مانند فیلمبرداری سینمایی و یا ضبط اصوات برنامه های تلویزیونی در نوار مخصوص آن میباشد که ذره ای از آن فروگزار نمیشود.