نظری به فلاسفه و دانشمندان

دینامیسم آفرینش بیان هشتم - منظور و مقصود از آفرینش چیست ؟ 2- آفرینش عالم عبث نیست. کامل، درست و منظم است
کرۀ زمین در ابتدا این وضع را نداشته و گیاه و جانور در روی آن نمی‌توانستند زندگی کنند. وقتی برای حیات مساعد شد ابتدا گیاه و درخت رویید و بعد متدرجاً جانوران به عرصۀ وجود آمدند و ابتدا حیات در دریا به طور ساده پیدا شد بعد کم‌کم تکامل یافت و عده‌ای به خشکی آمدند و بعضی در هوا پریدن گرفتند و کم‌کم به‌صورت تکامل امروزی رسید. علت تغییرات محیط زندگی و کوشش در راه زندگی و بقای اصلح است.
خلاصه نظر داروین
موجودات جاندار در ابتدا بسیار ساده و پست بوده کم‌کم متحول شده طول و تفصیل پیدا کردند و علت این تغییرات محیط زندگی است که در اثر تغییر شرایط کم‌کم سازمان بدنی تغییر و تحول پیدا می‌کند.
لامارک
هر موجودی که روابط باطن او از روابط ظاهریش متابعت می‌کند جاندار است و هر چه روابط کاملتر باشد وجود او کاملتر است. در ابتدا وقتی کرۀ زمین برای حیات مساعد شد موجود بسیار ساده پدید گردید بعد در اثر عوامل ترقی نمود.
هربرت اسپنسر
قاعدۀ تکامل در همه چیز حتی مدنیت و دیانت و علم و صنعت جاری است. هر تکامل بغتتی که بدون رعایت شرایط آن برای اجتماعی آورده شود فایده ندارد. بایستی تکامل به مرور زمان و تحول تدریجی و طبیعی انجام گردد.
هربرت اسپنسر
اخلاق نیز مشمول تکامل است و اخلاق و آداب نیک آن است که با تکامل زندگانی سازگار باشد. در امر اخلاق نیز مثل کلیه امور جهان باید معتقد به تکامل باشیم.
هربرت اسپنسر
حیوانات فقط قوه و تدبیر فطری یا غریزه دارند نه عقل، این حالت در حشرات اجتماعی مثل زنبور و مورچه پیشرفته‌تر است ـ در حیوانات غریزه کمتر و قوه عقل قوی‌تر است اما عقل و غریزه از آثار نیروی حیاتی و منشاء آنها یکی یعنی ماده است.
هانری برگسن
جانوران دارای روان هستند و شعور و عقل ندارند.
رنه دکارت
ناظم امور عالم عقل است که اشیاء را از تخمه‌های گوناگون نامتناهی خلق می‌کند.
آنکسار غورس