صفات عین ذات

دینامیسم آفرینش بیان هشتم - منظور و مقصود از آفرینش چیست ؟ 2- آفرینش عالم عبث نیست. کامل، درست و منظم است

خاصیت و صفت یزدان قدرت دادن و علم داشتن است. چطور خاصیت از او سلب می‌گردد؟ چگونه می‌توان این خواص را از او دور ساخت و آن را کجا می‌توان برد؟
پس چون صاحب قدرت و دانش بی‌پایان است و خاصیت آن قدرت و دانش عمل کردن و ایجاد می‌باشد (چون خودش هستی است، از هستی عوامل ایجاد می‌کند نه از نیستی) عالم عظیم و دستگاه لایتناهی آفرینش را به گردش در می‌آورد و این دستگاه دائماً مشغول کار و عمل و در حرکت و تحول است و آنی وقفه در آن پدید نمی‌آید.

صفات عین ذات
 میلیاردها موجودات می سازد و از کارخانۀ عظیم خود بیرون می دهد (تنها گوشه‌ای از موجودات متنوع دریا را می‌بینید)


از یک سوی صاحب قدرت بی‌پایان است و از جانب دیگر وسائل بی‌پایان در اختیار او است. از این رو است که این همه میلیارد میلیارد بی‌حساب و خارج از حد شمارش ماشین‌های بزرگ و کوچک و قوی و ضعیف (نسبی) و خلاصه انواع و اقسام که به فکر هیچ موجودی نمی‌رسد می‌سازد.
این ها به طور دائم درحرکتند. همدیگر را می خورند، به هم تبدیل می‌شوند، زیر و رو می‌گردد «کن فیکون» می‌شود، باز می‌سازد، باز درست می‌کند و کارخانۀ عظیم آفرینش بدون لحظه‌ای تعطیل هم چنان در گردش است.