کارخانه بزرگ

دینامیسم آفرینش بیان هشتم - منظور و مقصود از آفرینش چیست ؟ 2- آفرینش عالم عبث نیست. کامل، درست و منظم است
کارخانۀ بزرگ
کارخانه‌ای بسیار بزرگ در نظر مجسم کنید. در اینجا مرکز کارخانه اتمی سینت آلبان در کنار رودخانۀ ران فرانسه را می بینید که 2600000 وات الکتریسیته تولید می کند.

یک کارخانۀ بزرگ در نظر گیرید که دارای تمام لوازم و وسائل کار باشد؛ همۀ ماشین ها و چرخ های آن مرتب و منظم است.تعداد زیاد و کافی کارگر در اختیار دارد. ادارۀ کارخانه به بهترین طریق صورت می‌گیرد، مواد خام به اندازۀ کافی موجود است، قدرت کار از هر حیث برقرار و کارخانه کاملا مجهز و آماده به‌کار است. انواع محصولات مختلف را می‌توان از این کارخانه به دست آورد و احتیاج فوق‌العاده زیاد به محصولات کارخانه موجود است.

آیا ‌می توان فرض کرد که چنین کارخانه‌ای که تمام وسائلش فراهم،تشکیلاتش منظم و وضعیتش برقرار باشد و سرمایه هم به اندازۀ کافی دارد کار نکند؟ به چه دلیل؟چرا بیکار باشد و به چه علت مورد استفاده قرار نگیرد؟
آیا می‌توان فرض کرد که کارخانه‌ای چنین مجهز و آماده به‌کار در حالی که احتیاج فوق‌العاده هم به محصولاتش موجود باشد هم چنان بیکار و بلااستفاده بماند؟
کارخانۀ عالم که از هر حیث منظم و مرتب و تمام وسائلش آماده برای کار و دارای انواع مواد خام و اقسام محصولات است و احتیاج هم برای مصرف محصولاتش موجود است علت بیکار ماندن آن چه تواند بود؟