166- نتیجه
برادر ارجمند ـ حالا که نه روح و نه جسم را مرگی نیست اشکالی در امر خلود پیش نمیآید. روح همیشه میتواند باشد. پس بهشت هم میتواند همیشه بماند. اما بهشت همان است که قرآن مجید به آن اشاره فرمود: (مثل الجنه التی وعدالمتقون) سوره ۱۳ آیه ۳۵ـ یعنی مثال و مانند آن بهشت چنین است نه حقیقت آن. پس برای فهم بشر بطور مثال گفته و توصیف شده چون بشر از فهم آن عاجز بوده است و میتوان گفت بهشت تخیلی است که مراد آن وصف بر طبق تخیل بشر بوده است.
چگونگی بهشت و جهنم بعداً در کتابی بیاید.
مسلماً خدا از این لحاظ از زمان فاصله دارد که تغییر نمیکند. اما او قادر است که مخلوقات تمام نشدنی درست کند و ما میتوانیم این مطلب را مختصراً درک کنیم.
لذا به این طریق میبینیم که یک الهام ساده و بدون زمان چطور به وسیله یک رشته افکار و استعارات در زمان دور میزند. برگسون
در عالم هیچ چیز از دست نمی رود و هیچ چیز خلق نمی شود. لاوازیه (شیمیدان مشهور فرانسوی)
در این کادر نظرات و عقاید ادیان و فلاسفه و دانشمندان دیگر را مشاهده فرمایید.