وحدت نوین جهانی و اجمالی از هدف ها و مرام آن
اساسی ترین مرام وحدت همانا اتحاد و اتفاق ادیان است که در طی جزوه «پیشنهادات سودمند» بیان گردیده و نیازی به تکرار نیست و خوانندگان گرامی با توجه به آن مطلب را درک خواهند نمود. منظور وحدت آن است که همه روشنفکران جهان از هر دین و آئین دست اتحاد به یکدیگر دهند و در کلمه مشترک خداپرستی و اصولی که همه ادیان درآن متفق هستند بکوشند تا به وسیله بهترین تعلیمات الهی با کمک پدیده های دانش امروز خداپرستی را به نحوی که قابل فهم و قبول همه افراد جهان مخصوصاً دانشمندان باشد در جهان تبلیغ کنند.
ما به تمام ادیان آسمانی احترام می کنیم و پیروان آنها را محترم می شماریم و امید است اتحاد و اتفاق و هم آهنگی ادیان در اصول مشترک بالاخره به این نتیجه منتهی گردد که علماء و بزرگان و روشنفکران ادیان جهان در طی سمینارها و کنفرانس ها و جلسات برادرانه کلیه کتب آسمانی را بررسی کرده و بدون تعصب و با بی نظری پس از استمداد از عقل و دانش بهترین حقایق را استخراج نموده و در معرض اطلاع جهانیان قرار دهند .
« وحدت نوین جهانی » می کوشد اصول خداپرستی را بر طبق آخرین پدیده های علم و دانش به جهانیان عرضه دارد و آثاری که تاکنون دراین باره ازطرف پیشتازان وحدت به صورت کتاب یا مجله یا مقالات چاپ شده به خوبی نشان می دهد که این نیت مقدس را با چه میزان و ارزشی تلقی می کنیم و امید است با خواست خداوند در آینده مطالب بسیار جالب تر و عالی تری که موزون با بزرگترین کشف های علم و دانش باشد در اختیار جهانیان قرار دهیم.
« وحدت نوین جهانی » می کوشد وحدت عالم لایتناهی را با دلایل قوی طبیعی که همگی موافق با عقل و علم است نشان دهد و کاملا به اثبات رساند که این بشر به وسیله همین عوالم طبیعی که در اطراف اوست با افراد همنوع خود و با حیوانات و نباتات و موجودات زمینی و همچنین از راه کره زمین به سلسله مراتب با کرات دیگر و کهکشان ها و سحابی ها و عالم لایتناهی ارتباط و پیوند ناگسستنی دارد به طوریکه پهنه عالم وجود جز یک پیکره متحد چیزی نیست و با اجزاء خود اتصال و اتحاد کامل دارد.
«وحدت» نشان می دهد که مرگ جز تحولی نیست و عناصری که خمیره عالم را تشکیل می دهند و نیروهایی که حیات عناصر را تأمین می کند همگی در طی عمر لایزال عالم به یکدیگر تبدیل شده به صورت موجودات گوناگون در می آیند و پس از اینکه وظایف خود را انجام دادند به اشکال دیگر ظاهر می شوند و به این ترتیب مواد و عناصر تشکیل دهنده اجسام و اشیاء عالم دائماً از مدت بی انتها که اصولاً آغاز و پایان برای آن متصور نیست به صورت موجودات مختلف بیرون می آید و جلوه های گوناگون نشان می دهد.
روح که امر واحد الهی و مربوط به خداوند است نیرویی است که اجسام عالم را به حرکت می اندازد و با هر جسمی برطبق سازمان آن جسم کار می کند و با اینکه اجسام از روح و جسم و قالب مثالی تشکیل شده اند این تقسیم بندی به منظور انجام وظیفه است و در باطن حقیقت آنها یکی است چنانکه هیولا و صورت و خمیره و شکل و ماده و تحولات آنکه فلاسفه و حکمای سابق از هم جدا می پنداشتند در واقع یک نیرو و یک حقیقتند منتها بنابر مقتضای انجام وظیفه به صورت های مختلفه جلوه نموده و نام های گوناگون دریافت داشته اند.
در امور اقتصادی که بنیان اساسی اجتماعات بشری است وحدت نظرات روشنی دارد که تبعیت از آنها باعث آسودگی خیال و نظم خانواده است وبرطبق همان نظم انتظام جامعه و ملت ها نیز بر قرار خواهد شد.
در موضوع سرنوشت وحدت عقیده مند است که در عالم لایتناهی نقشه واحد به کار رفته چنانکه در یک کارخانه بزرگ نظم خاصی بر قرار است و تمام اجزاء عالم که کره زمین و موجودات آن جزء بسیار کوچکی از آن هستند ناچارند بر طبق برنامه کلی عالم رفتار نمایند و اگر چنین نباشد حفظ نظم عالم میسر نیست زیرا سراسر عالم لایتناهی با زنجیرها و پیوندهای محکم به هم پیوسته و خود سری و تکروی یک فرد به همه عالم لطمه می زند.
بنابراین سرنوشت یک مطلب عجیبی نیست و مقصود از آن برنامه ای است که در عالم به وسیله نیروهایی که عالم را اداره می کنند انجام می گردد. سرنوشت مخالف با کوشش نیست زیرا تا انسان کوشش نکند تقدیر انجام نمی گیرد وآن نیرویی که انسان را وادار به کوشش می نماید عدم اطلاع از آینده است که چون از برنامه آتیه خود خبر ندارد ناچار است بکوشد. آنچه از کوشش او موافق با برنامه سرنوشت باشد انجام می گردد و آنچه نباشد نمی شود. به همین لحاظ است که برخی از اعمال انسان به نتیجه می رسد و بعضی از آنها نمی رسد و حتی برخی دعاهای او صورت وقوع می یابد و برخی بی نتیجه می ماند.
تبلیغ و هدایت خواه در عالی ترین درجات آن که از ناحیه پیامبران است تا پند و اندرزی که از طرف افراد صورت می گیرد با وجود سرنوشت واجب است زیرا راهنما و مبلغ سخنان هدایت آمیز را می گوید ولی نتیجه بخشی آن بسته به سرنوشت است و آن کسان که باید هدایت شوند می شوند و کسانی که بایستی گمراه بمانند قبول نمی کنند و اگر ناصح پند ندهد سرنوشت هدایت بلاعمل خواهد ماند.
وحدت ثابت می دارد که از ابتدای تولد، هر فردی با مکانیسم مغزی خاص به دنیا می آید که همان وضع مغزی شغل و وظیفه او را در دنیا معین می کند و نظم تقسیم وظایف در جامعه به وسیله همین سرشتی است که به دست بشر نیست. بعداً محیط و یا پیش آمدهای غیر اختیاری زندگی کمکی به تکمیل سرشت می کند که نام این اتفاقات را سرنوشت می نامیم و سرشت و سرنوشت تشکیل جبر خلقت را می دهد.
در مسأله وجود داشتن برخی تیرگی های ظاهری و تاریکی و بلایا و تبهکاری ها که به نظر می رسد، وحدت عقیده مند است که چون نیروی دیگری جز نیروی بی همتای خداوند در عالم نیست لذا بایستی جهان طرز فکر خود را نسبت به این گونه امور که خلاف می دانند تغییر دهند. در امور اخلاق و فضائل فردی وحدت نوین معتقد است که وقتی افراد بشر با منطق قوی و دلایل روشن علمی پی بردند که از سایر افراد انسان و موجودات دیگر جدایی ندارند روش آنها نسبت به هم نوعان خویش بر پایه انسانیت، محبت، رأفت، صبر، مدارا، گذشت، فداکاری مستقر خواهد گردید و نفع آنها را سود خود و زیان آنها را ضرر خود خواهند دانست و حتی نسبت به حسن خلق و مهربانی نیز که جزء اعمال خیر می باشد مراقبت و توجه خواهند داشت و به حیوانات نیز نظر رأفت و مساعدت مبذول خواهند نمود.
در مورد مکافات و مجازات وحدت معتقد است که عمل زشت در دنیا نیز جزا داده می شود و آن « انتقام شخصی» است که عکس العمل طبیعی اعمال خلاف می باشد. به علاوه قالب مثالی که یکی از سه نیروی انسان است (جسم - قالب مثالی و روح) پس از تحول (مرگ) تمام اعمال و افعال انسان را که مانند فیلم سینما ثبت و ضبط کرده در معرض نمایش خواهد گذارد و از این راه مجازاتی شدید یا پاداشی ارزنده به فاعل آن اعمال داده خواهد شد.
مطالب بسیار مهم دیگری نیز در عالم حکمت و آفرینش و علم وجود دارد که وحدت در همه آنها اظهار نظر روشن و قاطع و جامع ابراز می دارد و در امور عملی زندگانی نیز مانند اقتصادیات و ازدواج و روابط جنسی و حسن اداره جامعه و وظایف و تکلیف فردی و اجتماعی و غیر آنها نظرات صحیح و مشخص و روشنی دارد . هر یک از موضوعاتی که در این جا به طور مختصر و فهرست وار اشاره شد و بسیاری مطالب دیگر که حتی مجال ذکر نام و اشاره به آن را در این کتاب نداریم بایستی با تفصیل بیان شود تا خوب معلوم گردد. با این چند کلمه مختصر نمی توان حقایقی را که قرن ها در نظر بشر مجهول و مبهم مانده مانند مسائل مهم جبر و اختیار- آکل و مأکول- خالق و مخلوق، نیک و بد و غیره اثبات کنیم و امید است مطالبی که تا کنون در سایر کتب و نوشته های وحدت به طبع رسیده یا بعد از این به خواست خداوند طبع خواهد شد مورد استفاده همه افراد بشر واقع شود تا هیچ نقطه ابهامی در فهم آنها باقی نماند و به وسیله ترجمه این نوشته ها بالسنه مختلفه همه افراد کره زمین از این حقایق بهره کافی گیرند.
بنابراین، آنچه از خوانندگان عزیز این مختصر انتظار می رود آن است که با ما در تماس بوده و سایر نوشته ها و مطالبی را که تا کنون انتشار داده ایم مطالعه کنند و به کتب و آثاری که منتشر خواهد شد به دیده دقت و موشکافی نظر بیندازند. امید که از این صرف وقت کاملاً راضی و خشنود باشند.