175- عینیت و تحقق
میگویم چنانکه در بالا بیان کردم نه این است که عالم در معنای تحقق و لاتحقق شریک است بلکه هر چه هست تحقق و وجود است لاغیر و اما دنباله سؤال شما راجع به فرعی و ظلی بودن عالم و بقیه مطلب آن را میگویم.
روسن (Revaisson) می گوید: خدا خالق جهان است. همه چیز را از هیچ درست کرده از لاشیئی، از لاشیئی نسبی که ممکن است. از این ممکن که او ابتدا سازندهاش بوده و بایستی باشد.»
خدا یک شخص مشخص نیست. زیرا شخصیت محدودیت و تعیین و نفی است.
استپینوزا به کسانی که خدا را شکل تصور کرده و سنت بشری برایش فرض می کنند حمله مینماید.
نامبرده می گوید بین عقل او و عقل بشر هیچ شباهتی نیست.
از نظر برخی فلاسفه اسلامی خدا عالم را از نیستی به هستی آورده است.
در پیشگاه خالی بودن وجود از هر صفت حالتی است به نام عدم. هیکل
در این کادر نظرات و عقاید ادیان و فلاسفه و دانشمندان دیگر را مشاهده فرمایید.