لفظ عبث برای عالم فاقد معنی است
برای این که مطلب بهتر روشن و به ذهن آشناتر گردد میگویم که لغات هدف، غایت، نتیجه و این قبیل کلمات مثل سایر الفاظی که در مکانیسم آفرینش گفته شد ساختگی بشر و نسبی و قراردادی است نه حقیقی زیرا از آن چه در اینجا بیان شد معلوم میگردد اینقبیل چیزها مخصوص اموری است که رشد و نمو میکند و منحصر به مشاهدات جزئی و فرعی، محدود و موقتی ما بشر است که دستخوش تغییرات هستیم و همۀ محتاج کمال و در اثر ورزش حواس و تمرینات روزبهروز قوا و معلومات و قدرتمان بیشتر میشود تا دورۀ انجام وظایف ما در این دنیا به سر آید و تحولی در وجود ما پدید گردد (به اصطلاح مردم: مرگ) به عبارت دیگر آنجا که ما هدف و نتیجه و منظور را در عالم منکر شدیم و نتیجۀ عبث بودن از این انکار گرفتیم برای گرفتن نتیجه، این نکته را عمداً از نظر پنهان داشتیم که کلیۀ الفاظ هدف، منظور و نظایر آنها قراردادی بشر و متناسب با زندگانی و تحول محدود او است و قابل انطباق با عالم لایتناهی نیست.