وضع عالم
ذات حق همان طور که در ادیان هم اشاره شده و فلاسفه کم و بیش به نکاتی از آن پی بردهاند ممزوج با جهان است اما نه ممزوج از آن نوعی که ما در جهان میشناسیم که ترکیب به وجود میآورد. زیرا نمیتوان برای ذات حق ترکیبی قائل شد و بسیط میباشد. چون همه چیز از اوست و همۀ اجزاء متعلق به اوست دیگر ترکیب معنی ندارد. شما وقتی مثلاً به مربا ترکیب میگویید که شکر و سیب و آب و گلاب و سایر اجزاء آن را در نظر گرفتهاید و چون میدانید که مربا چیز مستقلی نبوده و به خودی خود وجود نداشته بلکه ترکیبی از اجزاء مختلف است آن را ترکیب میدانید